• julia-sporsen-folkoperan-traviata-sapir-6

  • "Musiken fångar den längtan vi alla bär på - att bli älskade och accepterade så som vi är. Nakna, bodybuildade, i mustasch, BH, med ridspön eller i helt vanlig galaklänning." - Folkoperan

    "Musiken fångar den längtan vi alla bär på - att bli älskade och accepterade så som vi är. Nakna, bodybuildade, i mustasch, BH, med ridspön eller i helt vanlig galaklänning." - Folkoperan

  • - Jag tänker lite på Lady Gaga och hennes gränslöshet, när jag tänker på Violetta, säger Julia Sporsén.

    - Jag tänker lite på Lady Gaga och hennes gränslöshet, när jag tänker på Violetta, säger Julia Sporsén.

  • I sminket finns det tid för eftertanke och vila, säger Julia Sporsén.

    I sminket finns det tid för eftertanke och vila, säger Julia Sporsén.

  • julia-sporsen-traviata-folkoperan-sapir-5

  • julia-sporsen-sapir-traviata-folkoperan-2

Julia Sporsén, kärlek, skam och död i tre akter

INTERVJU. Genom Verdis Violetta utforskar sopranen Julia Sporsén både sin egna och andras gränslöshet. Folkoperans uppsättning av La Traviata vill väcka frågor om kärlek, skam och död. 

Verdis Violetta i den klassiska operan La Traviata vet att hon ska dö, men är inte rädd. För det är kanske bara när en person inte har något att förlora som hen vågar gå hela vägen och utforska alla skrymslen och vrår av livet. Violetta ser döden som något att upptäcka och hon fascineras av den. Precis som kärleken. Hennes gränslösa inställning till livet ogillas av många, även om hon i Folkoperans uppsättning lever i frivillig gränslöshet istället för som i många andra uppsättningar, som prostituerad och kurtisan. När hon så möter Alfredo låter hon sig helt uppslukas av den gemensamma kärleken, och hon kan för första gången säga att hon älskar någon.

I det interna högtalarsystemet på folkoperan gör rösten klart att det är fem minuter till genomdrag. I sminket görs Julia Sporsén klar för att snart gå upp på scen och för första gången genomföra en kostymrepetition av La Traviata. Tiden i sminket använder hon till att vila och förbereda sig mentalt.

– Det handlar inte om att gestalta något, eftersom rollen inte finns förrän jag går in i den, säger Julia. Det handlar bara om min förmåga att vara gränslös.

Förberedelser
Det är fullt i kulvertarna runt scenen. Mellan draperier, dildosar och marmorbänkar rör sig de nakna statisterna bekymmerslöst. Verdis klassiska opera La Traviata har enda sedan premiären i Wien 1855, fört fram frågor om normer. Ofta har uppsättningen väckt ilska hos publiken och många har ifrågasatt Verdis fullkomligt respektlösa inställning till vad som av andra ansetts vara moraliskt rätt och fel.

– När Traviata hade premiär var det provocerande att se riktiga människor gestaltas på scen, det var inte så vanligt då, säger Julia.

Idag ger Folkoperans uppsättning genom swingers, dragquens och upplösta konventioner besökaren en lektion i gränslöshet, kärlek, skam och död.

Hellre subjekt än objekt
Julia Sporsén har erfarenhet från många operascener runt om i världen, men det är något speciellt med Folkoperan i Stockholm. Här har den konstnärlige ledaren, tillika regissören för La Traviata, Mellika Melouani Melani en unik syn på jaget.

– Hon arbetar väldigt medvetet med kvinnan som subjekt, vilket jag aldrig varit med om tidigare. Istället för att det är publiken som tittar på mig, så är det kanske jag som tittar på publiken? Det gäller ju i livet också. Det är betydligt roligare att vara ett subjekt istället för ett objekt, säger Julia.

En viktig skillnad i sin syn på sig själv, speciellt i den här uppsättningen, menar hon. Med sin syn på livet, sex, makt och sin kropp väcker Violetta ilska hos många. Föreställningen tar upp frågor som kvinnans rätt till lust, och begreppet skam. Och Julia hoppas att uppsättningen kan komma att förändra bilden av inte bara opera som konstform, utan även föreställningens kärnfrågor i sig.

– Jag kan bli galen på de konventionella krafter som finns i operavärlden. Här på Folkoperan är det mer uttalat att föreställningarna ska provocera och väcka frågor, säger hon. Det är härligt att jobba med det och de besökare som tror att opera är något mossigt borde komma hit. Deras syn på opera kommer definitivt förändras.

Vem: Julia Sporsén

Vad: Sopran

Aktuell: Som Violetta i Verdis La Traviata på Folkoperan i Stockholm.

Föreställningen har premiär den 16 september 2015

Mer info: Folkoperan.se samt juliasporsen.com

Sagt om Julia: ”Julia Sporsén is outstanding”
– 
Guy Dammann, The Guardian | Antigone (Thebans) English National Opera
Taggar: | | |