• Tobias Rosman, Welcome!

  • - Jag ville inte bara erbjuda en fika, jag ville erbjuda något som jag faktiskt kan. Därför blev det ett tandläkarbesök, säger Ester.

    - Jag ville inte bara erbjuda en fika, jag ville erbjuda något som jag faktiskt kan. Därför blev det ett tandläkarbesök, säger Ester.

  • Tack vare företaget Lynxeye har gruppen ett arbetsrum de får hålla till i. - Det är väldigt skönt att kunna mötas någonstans, och slippa sitta hemma i någons kök, säger Tobias.

    Tack vare företaget Lynxeye har gruppen ett arbetsrum de får hålla till i. - Det är väldigt skönt att kunna mötas någonstans, och slippa sitta hemma i någons kök, säger Tobias.

  • Ester Bergroth och Arif träffades genom Welcome! där Ester, som är tandhygienist, och hennes kollega erbjöd ett gratis tandläkarbesök.

    Ester Bergroth och Arif träffades genom Welcome! där Ester, som är tandhygienist, och hennes kollega erbjöd ett gratis tandläkarbesök.

  • Affischerna och visitkorten har skickats ut till alla flyktingboenden i hela landet, och finns på flera olika språk.

    Affischerna och visitkorten har skickats ut till alla flyktingboenden i hela landet, och finns på flera olika språk.

  • - Jag upplever samma känsla här i Sverige som i min gamla by. Jag skulle bli mycket glad om jag fick stanna, säger Arif.

    - Jag upplever samma känsla här i Sverige som i min gamla by. Jag skulle bli mycket glad om jag fick stanna, säger Arif.

  • welcome-sapir-3

Lätt att hjälpa, och få hjälp, med appen Welcome!

REPORTAGE. Genom smart teknik möts etablerade och nya svenskar i appen Welcome!, som skapar en bro mellan de som vill hjälpa och de som behöver hjälp. – Kontakter är det viktigaste som finns, säger användaren Arif.

När den stora flyktingströmmen nådde Sverige hösten 2015, fylldes stationer och tillfälliga övernattningsplatser av människor i stort behov av hjälp. Var ska jag ta vägen? Vad händer om jag blir sjuk? Hur lär jag mig svenska? Vem kan hjälpa mig att förstå migrationslagarna? Var ska jag sova i natt?

Tobias Rosman upplevde att många han mötte ville hjälpa till, men sällan hittade rätt verktyg eller kanal för att få utlopp för sitt engagemang. Vissa fick till och med nobben av de stora organisationerna när de erbjöd sin expertis. Det var frustrationen över att det var såhär det såg ut som till slut fick Tobias och de andra i teamet kring Welcome! att göra något.

– I Sverige tycks vi tro att vi gör tillräckligt när vi betalar skatt, säger Tobias. Resten ska staten sköta. Men är det verkligen så? Har vi inte ett medmänskligt ansvar också?

Resultatet blev Welcome!, en app som görs helt utan vinstintresse. Tobias har, tillsammans med resten av teamet, tagit fram redskapet som ska göra det lättare att både hjälpa och få hjälp. Det är en brygga mellan flyktingar och ”locals”.

– Vi vill att alla ska börja använda begreppet ”locals”. Det finns inget likvärdigt ord på svenska, som på samma sätt inkluderar alla som bor här redan, säger han. Att bara säga svenskar funkar inte, då känner sig många utanför.

Om några veckor släpps den riktiga versionen på Google Play och Appstore, men betaverisonen har redan många användare och hunnit bli en succé för teamet.

Nytt hopp
Arif är en av de som använder Welcome! Han vill inte säga sitt efternamn eller vilket land han kommer ifrån, eftersom han är rädd för regimen i sitt forna hemland. Han är rädd för att regimen ska skada hans fru och två små söner som fortfarande lever i huset i bergen, vid gränsen till Afghanistan. Sedan sommaren 2014 är han själv trygg här i Sverige och jobbar hårt för att kunna ta hit sin familj. Han väntar bara på att få permanent uppehållstillstånd och ett jobb.

– Jag längtar väldigt mycket efter att de ska komma hit, säger han. Allt jag gör är för dem.

Arif berättar att appen ger flyktingar möjlighet att ställa frågor om det svenska samhället, om hur saker funkar och be om hjälp. Dessutom har Telenor vitlistat den, så med ett abonnemang hos dem kan man använda appen helt utan kostnad för datatrafik.

Arif säger att nästan alla på hans boende använder den hela tiden, som ett sätt att kommunicera även med varandra. Chatten i appen direktöversätter mellan engelska, svenska, arabiska och persiska. På så sätt kan människor som inte ens talar ett gemensamt språk kommunicera med varandra. Det öppnar dörrar inte bara för ett yrkesliv, utan även för vänskap och gemenskap. Något som många längtar efter när de lämnat sin familj och rest ensamma i månader för att komma hit.

Människor som redan bor här kan hjälpa till genom att svara på frågor i forumet, bjuda in till aktiviteter och erbjuda sin expertis. Det var så Arif träffade Ester Bergroth. Ester är tandhygienist och la tillsammans med sin kollega ut ett erbjudande om ett gratis tandläkarbesök. Arif nappade och har tack vare Ester fått hjälp med sitt onda tandkött. Idag ska de ses över en kaffe på Stureplan i Stockholm. De har bestämt sig för att hålla kontakten, och kanske boka in ett återbesök så att Ester kan hålla koll på Arifs tandkött.

– För mig är det här sättet att hjälpa perfekt. Jag kan erbjuda något inom det jag gör bäst; tänder, säger Ester. Än så länge har jag bara träffat Arif, men jag kommer fortsätta använda appen.

Näringslivshubb
Frustrationen som Tobias Rosman kände finns ändå kvar. Nu när allt är i rullning jobbar han och teamet därför vidare för att förhoppningsvis utveckla Welcome! så att den blir som en hubb mellan företag och nyanlända. Där finns ett glapp som är helt onödigt, menar han. Och han upplever att den frustration han känner, även finns hos de svenska företagare som är i behov av kvalificerad arbetskraft. Arif är dock säker på att appen redan nu kan vara till stor hjälp i hans sökande efter ett jobb.

– Jag har lagt ut en fråga om jobb i forumet och redan fått ett svar från en rektor som vill att jag ska skicka in mitt CV, så det håller jag på att jobba med nu. Jag arbetade som rektor i mitt hemland, säger han. Innan Welcome! fanns var det svårt här, nu är jag mycket hoppfull.

Vem: Tobias Rosman, Arif och Ester Bergroth

Vad: Tobias är en av grundarna till appen Welcome!, som både Ester och Arif använder

Welcome!: En app för flyktingar, nyanlända och locals som är helt gratis och dessutom vitlistad av Telenor.

Det kostar alltså ingen datatrafik att nyttja den. Du kan ställa frågor, bjuda in till aktiviteter och skapa ett kontaktnät. Appen direktöversätter mellan svenska, persiska, arabiska och engelska.
Varför: Det fanns massor av människor som ville hjälpa, men inga verktyg att arbeta med. Det gör det nu.

Mer info: welcomeapp.se