• Det plantbaserade köket är framtiden både för ekonomin och ekologin, menar Lisette.Foto: The Dutch Weedburger

    Det plantbaserade köket är framtiden både för ekonomin och ekologin, menar Lisette.Foto: The Dutch Weedburger

  • Lisette Kreischer på den lilla restaurangen ROOTS i Amsterdam.

    Lisette Kreischer på den lilla restaurangen ROOTS i Amsterdam.

  • Det är mikroalgen Kroella som ger brödet sin gröna färg.

    Det är mikroalgen Kroella som ger brödet sin gröna färg.

  • Mark Kulsdom. Foto: The Dutch Weedburger

    Mark Kulsdom. Foto: The Dutch Weedburger

  • N56A2407

  • Sjögräs innehåller det som brukar kallas den femte grundsmaken umami, vilket tilltalar smaklökarna.

    Sjögräs innehåller det som brukar kallas den femte grundsmaken umami, vilket tilltalar smaklökarna.

  • ROOTS ägs av Liset Burrie och Jørgen Wilbers.

    ROOTS ägs av Liset Burrie och Jørgen Wilbers.

  • N56A2359

The Dutch Weed Burger i Amsterdam

INTERVJU. Lisette Kreischer och Mark Kulsdom åkte till New York med sjögräs i fickan och kom hem till Amsterdam med idén till the The Dutch Weed Burger. Ett företag som är mer än en hamburgare, i gräsets hemstad Amsterdam.

För tre och ett halvt år sedan skrev Lisette Kreischer veganska kokböcker och hade ett veganskt cupcakeföretag för att få människor att äta mer gröna proteiner. Böckerna gick bra men de söta kakorna förmedlade inte budskapet så hon ändrade inriktning. Hon träffade dokumentärfilmaren Mark Kulsdom som ville göra en film om framtidens mat, och de bestämde sig för att åka till USA.

– Jag var intresserad av sjögräs och hade precis börjat titta på vad man kan göra med det, men inte riktigt hittat rätt ännu, berättar Lisette.

Sjögräs i fickan
Med sjögräset i fickan gick de mellan New Yorks veganska restauranger och erbjöd kockarna att experimentera med det gröna proteinet. Flera sjögräsmunkar senare hamnade de på en restaurang med fokus på riktigt fet mat.

– Foodswings hette det. De hade en rätt de kallade The Vegetarian Heart Attack, och vi fastnade direkt.

Det var med dressing i mustaschen som Mark konstaterade att sjögräsburgaren han just satt tänderna i skulle kunna bli framtidens mat. Grunden till The Dutch Weed Burger var skapad och paret åkte hem för att vidareutveckla konceptet. Idag säljs de handgjorda snabbmatsburgarna i fryst format till 90 olika restauranger i Holland och Belgien, och om paret får som de vill går de snart att få tag på även i Sverige.

Stor spridning
Ryktet om de gröna burgarna, som tilltalar även den mest inbitne köttätaren, sprids snabbt och paret får ofta berätta om sin vision. I våras var Lisette och Mark inbjudna att prata inför en stor grupp internationella affärsmän i Paris, som efter föredraget ville att de skulle sätta upp försäljning i Palace Garden.

– Det var häftigt att se en lång kö av kostymklädda män vänta på sina burgare, säger Lisette.

Med The Dutch Weed Burger är framtidens mat här, menar Lisette. Och den symboliserar allt det som hon är övertygad om kommer vara självklart framöver, där nya proteinkällor är en del. Men burgaren är bara början.

– Det finns massor av möjligheter, det är bara att ta dem, säger Lisette.

 

Vem: Lisete Kreischer och Mark kulsdom

Vad: The Dutch Weed Burger, en burgare gjord på Sjögräs och bönor

Var: Just nu i Amsterdam och Belgien, men förhoppningsvis även snart i Sverige

Varför: Lisette och Mark vill få fler att upptäcka det gröna proteinet

Kuriosa: Sapir träffade Lisette Kreischer på den lilla nyöppnade restaurangen ROOTS i Amsterdam, en restaurang som mer eller mindre
finns till eftersom ägaren Liset Burrie lagade så mycket mat från de svenska kokböckerna Green Kitchen Stories/Travels, att hon
bestämde sig för att öppna en restaurang där andra också kunde få njuta av maten.