Linda Hörnfeldt

Fem snabba med bloggexpert Linda Hörnfeldt

FEM SNABBA. Tidig på trenden startade hon sin första blogg redan 2001. Idag bollar hon ett imperium av onlineplattformar och ett konsultföretag för digital marknadsföring, samt driver Sveriges första yrkesnätverk för bloggare. Vi haffar bloggentreprenören Linda Hörnfeldt halvvägs in i modeveckan och pratar smygreklam, modebloggarnas enorma inflytande och legitimering av en mångmiljonbransch som drivs av unga tjejer.

Namn: Linda Hörnfeldt
Ålder: 35 år
Bor: Nacka
Gör: Sociala media-expert, entreprenör, bloggare och grundare till yrkesnätverket Better Bloggers
Familj: Crazy pet lady
Tror på: Människan, nätkärlek och en mer inkluderande modebransch
Mer info: Instagram Twitter Blogg Podd

1. Bloggar är big business idag där de mest framgångsrika omsätter miljonbelopp. Du har tidigare sagt att vi står mitt i en digital revolutionsstorm. Hur utvecklas bloggbranschen just nu?
Generellt har både bloggandet och bloggläsandet minskat de senaste åren, i takt med att sociala medier har växt. Det betyder att de flesta bloggar nu har mer kvalitativt och genomarbetat innehåll än tidigare. Relationen mellan bloggaren och följarna är starkare än någonsin, skillnaden är bara att den är spridd över fler plattformar, vilket är ett starkt skäl till att tänka personligt varumärke! Modebloggar blir allt proffsigare, de tjänar rejäla pengar och bildmässigt är de i princip på magasinsnivå, vilket också är anledningen till att modemagasinen tappar. Bloggarna är också modeveckans primära PR-kanal, de sitter på front-row medan tidningsredaktörer flyttas bakåt. De här bloggarna har mer inflytande, och så många fler läsare, att ett blogginlägg från dem samma dag är värt mycket mer än en tidningstext som kommer först månader senare.

2. Det låter som att det rullar på rätt smidigt redan, varför behövs ett yrkesnätverk?
Det kan vara väldigt ensamt att blogga, speciellt för dem som inte bor i storstäderna eller blir bjudna till event där man kan träffa andra. Ungefär en fjärdedel av medlemmarna i Better Bloggers är modebloggare och nu när de börjar tjäna pengar på sina kanaler, och därmed blir som vilken egenföretagare som helst, behövs en hamn i stormen. En plats att byta erfarenheter med likasinnade, vidareutvecklas och samla inspiration.

3. Det är ett relativt nytt yrkessegment du beskriver, vem tillåts egentligen att äga det digitala utrymmet?
Detta är en bransch som unga tjejer äger och driver framåt, vilket jag tycker är helt fantastiskt. Men det i sig är också anledningen till att samhället inte har tagit bloggare på allvar redan från början. Det hade garanterat inte ansetts som oseriöst om det var unga killar vi pratade om. Men vet ni, detta är en mångmiljonbransch och kvinnor driver den. Det finns inget oseriöst med det. De största modebloggarna, som Kenza och Angelica Blick, arbetar hårt med bilder och design och att underhålla relationen till sina läsare.

4. Storbloggare kan få tiotusentals kronor för att lägga upp en bild, och just nu debatteras det mycket om marknadsföringslagen på sociala medier. Vad är problemet?
Det är väldigt vanligt med smygreklam, framför allt i modebloggar, eftersom det är där varumärken rör sig och använder sig av produktplacering. Det kan vara otroligt luddigt för läsaren att veta vad som är sponsrat och vad som är bloggarens egna åsikter. Reklam måste märkas ut, det viktigaste en bloggare har är sina följare, och deras förtroende. Denna relation, och den egna integriteten, måste värderas högst av allt. Om trovärdigheten fallerar på grund av att bloggaren inte är tydlig med vad som är köpt och vad som är redaktionellt, kommer sajten att tappa läsare – och tappar man dem har man ingen business i slutändan.

5. Vilka utmaningar står bloggbranschen inför i övergången från hobby till yrke?
Kunskapen att navigera och hålla sig uppdaterad om de lagar och regler som gäller, för att kunna bygga en varumärkesplattform som håller. Och mod att våga be om det man är värd, och inte skämmas för det man åstadkommer. Jantelagen behöver krossas och kvinnor måste våga ta den plats de förtjänar. Den utmaningen ligger i människans natur, främst av allt.

Better bloggers
Better Bloggers är Sveriges första yrkesnätverk för bloggare, och verkar för att skapa yrkesmässiga standards för bloggbranschen. Här utbildas bloggare att bygga sina varumärken och navigera i rollen som publicister, rörande allt från bildhantering och fakturering till annonsering och marknadsföringslagar. Här finns även podcasten Bloggbusiness, som handlar om hur man gör business på sin blogg.