Naturligt snygg-Hannah-sapir kopia

5 snabba med Hannah på Naturligt Snygg

WELLNESS ECONOMY. Hannah Sjöström är journalisten som ville lära sig mer om hållbar skönhet. När hon inte hittade någon bra sajt startade hon en själv. Idag driver hon Naturligt Snygg, en av Sveriges ledande sajter för naturlig skönhet. Hållbarhet är inte en trend menar hon, utan en självklar utveckling som är här för att stanna.

Vem: Hannah Sjöström. Journalist, digital strateg, författare och föreläsare.
Gör: Driver Naturligt Snygg, en sajt för naturlig skönhet, och det årliga eventet Green Beauty Day.
Personliga eko-favoriter i badrumsskåpet: Just nu använder jag solskydd från Biosolis, mascara från Juice Beauty Makeup, foundation från Couleur Caramel och hårvård från Reverie.

1. Du startade Naturligt Snygg år 2009, varför behövdes en sådan blogg?
Jag började intressera mig för hållbara alternativ under min tid som featurechef på Metro. Eftersom jag alltid varit intresserad av skönhet letade jag efter en grön skönhetsblogg, för att lära mig mer och få tips på produkter. Det var 2009 och det fanns då ingen, och jag förstod att jag var tidigt ute. Men är fortsatt förvånad över att så få andra har hakat på!

2. Bloggen växte till både webbshop och bok, är marknaden mer än mogen för naturlig skönhet nu?
2009 trodde jag att resten av Sverige också skulle inse hur mycket ohållbara skönhetsprodukter som säljs i våra butiker, i alla fall något år efter att jag gjorde det. Och jag trodde att grön skönhet skulle explodera. Men det gjorde den inte… Jag skulle säga att det är först de senaste två åren som den stora förändringen verkligen har märkts. I dag gör till exempel modejättar som H&M egen ekologiskt certifierad hudvård, och Kicks likaså. Apoteken har också tagit in ekologiska varumärken och en del gör egna ekoprodukter. Det är en viktig markör för resten av branschen – och utvecklingen kommer från ett ökat konsumentintresse.

3. Vad är den största missuppfattningen när det gäller ekologisk skönhet?
Att den enbart är bra för miljön och inte klarar av att leverera resultat i huden. Vilket är helt fel. All innovation inom hudvård bottnar i naturliga ingredienser – det sker inga stora hudvårdsupptäckter i kemiska labb med petrokemiska ingredienser om man säger så…

4. Hur ser framtiden ut för skönhetsmarknaden tror du?
I dag står ekologisk och naturlig hudvård för drygt 4–5 procent av den svenska marknaden, i USA är siffran 10 procent. Trenden i Europa och USA är att naturkosmetiken växer snabbare än den konventionella skönheten. Men det är inte bara eko som växer, andra spännande trender inom skönhet växer också, som asiatiska märken (som inte nödvändigtvis är eko), skönhetsprodukter med fokus på insidan, afrikanska influenser – så den konventionella och traditionella skönhetsbranschen står inför väldigt stora utmaningar. Jag spår att flera företag kommer att tvingas lägga ned, och andra behöver göra om både sina sortiment och tillverkningsprocesser ganska radikalt. Det kommer att bli dyrt, och de som inte fattar galoppen kommer att få det svårt.

5. Finns det någon utmaning för den utvecklingen av den ekologiska skönhetsbranschen?
Tyvärr finns det en redan etablerad skönhetsbransch som smutskastar ekologiskt och naturligt, och krampaktigt håller kvar vid sina syntetiska ingredienser. Men i samtliga marknader inom näringslivet vet man ju att förändring kommer att ske – och hållbarhet är inte en trend som kommer att minska på något sätt.

Hannahs 3 tips till dig som vill byta till eko i badrummet

– Enklast är att börja med att byta ut duschkräm och handtvål.
– Ur ett innehållsperspektiv tycker jag att man ska undvika kemiska hårfärger för hemfärgning, som innehåller många allergiframkallande ämnen.
– Titta över solskydd och andra produkter som kan innehålla hormonstörande ämnen. Jag brukar också tipsa om att kolla igenom innehållsförteckningen på alla barnprodukter, så de till exempel inte innehåller starka tvättämnen, som olika sulfater som sliter onödigt på barnens känsliga hud.