Earth-Ann-Murugan_sapir

5 snabba med klimatcoach Ann Murugan

HÄLSA. Kampen för en grön värld kan vara påfrestande. Miljödebattens problemfokus och löpsedlarnas skrämseltaktik föder snarare apati än handlingskraft, menar Ann Muruguan. Hon arbetar med klimatterapi för att återuppväcka entusiasmen i miljöarbetet. Här förklarar hon varför både vår mentala hälsa och omställningen är beroende av att vi skiftar fokus. 

Vem: Ann Murugan, 43.
Gör: Mental coach inom klimatpsykologi och hållbar utveckling.
Var: I egna företaget Earth i Luleå och i studieprojektet BeChange, som under ett år lär deltagare att koldioxidbanta med klimatterapi (en del av Norrbottens klimat- och energistrategi för 2050).
Utbildning: Magisterexamen i hållbar utveckling, kandidatexamen i psykologi och utbildning i IYS-terapi.

1. Du har kallat klimatångest för den nya tidens ohälsofaktor. Vad är det?
Både i Sverige och globalt blir människor sjuka av oro över miljöproblemen vi står inför. Det är när oron tar över och blir ett allmäntillstånd som ständigt gnager inombords, som man lider av det vi idag kallar klimatångest. Hur det tar sig uttryck varierar, i svåra fall kan man få panikattacker vid synen av exempelvis trafikköer och flygplatser. Långtgående svår klimatångest kan leda till apati, avståndstagande och depression. Jag skulle säga att ungefär 40 procent av alla vuxna är oroliga för miljösituationen på jorden idag, av dem mår cirka tio procent så dåligt att oron har gått över till klimatångest.

2. Klimatdebatten har ofta ett större fokus på problemen än lösningarna. Innebär det en risk?
Ja, verkligen! Det gör att vi riskerar att fastna i allt det svåra; vi blir en del av problemen samtidigt som vi börjar må sämre. Vårt framtidshopp sjunker och ångesten ökar. Genom att istället lägga tid och energi på vad vi faktiskt kan göra åt problemen mår vi inte bara bättre, vi blir också mer effektiva i att hitta lösningar – och skapa hållbarhet på riktigt.

3. Vi möts dagligen av larm om miljökatastrofer. Hur kan vi förhålla oss till allt som händer i världen utan att deppa ihop?
Till att börja med behöver du bli medveten om att den världsbild vi får via massmedia, miljöorganisationer och klimatexperter inte ger oss hela bilden. Tyvärr lyfter de ofta fram allt dåligt som händer, men i verkligheten sker även mängder med positiva saker – varje dag. Se till att du skapar en verklighetsbaserad världsbild genom att exempelvis reducera din exponering till massmedia, och istället aktivt söka efter positiva nyheter och information om allt fint som händer.

4. Hur gör vi för att skifta fokus till lösningarna?
Vår inställning är helt avgörande för att lyckas ställa om till ett hållbart samhälle. Rensa i flödet på sociala medier och ta bort grupper och personer som ständigt matar ut negativ skrämselpropaganda. Lägg till de som är upplyftande och inspirerande. Själv tillbringar jag ungefär fem procent av min tid på att förstå problemen, och 95 procent på lösningar. Ett tips är att visualisera hur ditt ultimata klimatsmarta liv skulle se ut. Rita eller skriv och sätt upp på exempelvis kylskåpet, där du blir påmind om visionen dagligen i några månader. Efter ett tag kommer den fastna på näthinnan och bli en mer naturlig tanke, som du lättare kan plocka fram när du fastnar i problemtänk.

5. Vad kan vi göra för att påverka utvecklingen och samtidigt må bra?
Gör vad du kan med det du har. En förändring i taget. Se till att de förändringar du gör är glädjefyllda och ökar din livskvalitet – i motsats till att vara betungande och begränsande. Då blir det kul att ställa om, och dessutom skapar du förändringar som håller i längden. I projektet BeChange där jag är mental coach, fokuserar vi på de tre största utsläppskällorna: biffen, bilen och bostaden. Du kan också väga in dig på klimatkontot och välja den del där du har störst negativ klimatpåverkan. Då vet du att du fokuserar på att göra förändringar som gör stor skillnad.

Lider du av klimatångest? Ta Anns test här.

I dokumentären Klimatsmarta jag kan du följa två av deltagarna i BeChange under omställningen mot ett klimatsmartare liv.