locker room talk

5 Snabba med Locker Room Talk

GOD TON. Shanga Aziz och Rogiero Silvas idé om att förändra attityder och minska machokulturen på idrottsklubbar, genom att jobba med samtalsklimatet i omklädningsrummet, har blivit en entreprenörssuccé. Efter tio månader har de besökt runt 80 idrottsklubbar i Sverige och blivit utsedda till Årets Unga Företag.

Vilka: Shanga Aziz, 19, och Rogiero Silva, 18.
Gör: Driver Locker Room Talk, som jobbar för att förändra samtalskulturen i omklädningsrummet.
Aktuella: Blev Årets UF-företag 2017 och vann silver på EM i Ung Företagsamhet.

1. Varför startade ni Locker Room Talk?
Vi har själva varit en del av den kultur som finns inom idrottsvärlden, med grabbigt snack i omklädningsrummen. Våra förebilder var de äldre fotbollskillarna som fällde sexistiska kommentarer och tittade på nakenbilder. Då reagerade vi inte.
När vi började gymnasiet gick vi en kurs i Ung Företagsamhet tillsammans. Och när vi fick i uppgift att ta fram en affärsidé kändes det viktigt att göra något som kan förbättra samhället. Att bli ytterligare ett företag som säljer mobilskal var aldrig aktuellt för oss. Inom idrottsvärlden pratas det mycket om ”Fair Play” och vi insåg att det fanns en lucka. På något konstigt vis har den sista pusselbiten fallit bort: jämställdhet. Vi bestämde oss för en företagsidé som bygger på attitydförändringar.

2. Varför riktar ni er just till tonårskillar?
Många unga killar hoppar av idrotter för att de mår dåligt av macho-kulturen. De känner att de inte passar in, men vet inte hur de ska säga ifrån. Även många vuxna tycker det är svårt att veta hur de ska reagera när någon fäller kränkande kommentarer. Hur ska då en 11-åring veta hur man gör? Svenskar är också generellt sett rädda för att det ska bli dålig stämning. Vi är dock övertygade om att attityder sprids som ringar på vattnet, och det kan få stora konsekvenser i samhället. När killarna växer upp, blir de i sin tur förebilder för nästa generation. De kanske blir tränare eller lärare på en skola. Därför vill vi jobba för en förändring!

3. Vad gör ni i omklädningsrummen?
Vi pratar med killar på deras nivå, och i deras miljö. Vi måste fånga deras intresse snabbt, och startade därför ett program med korta pass om 15 minuter, som vi kör både i omklädningsrummen och under idrottsövningarna. Det ska kännas naturligt att lyfta exempelvis homosexualitet, eller hur man pratar om tjejer. Vi kör också en del rollspel. Killarna får sedan verktyg att hantera specifika situationer utan ilska eller våld. Ibland kan det vara så enkelt som att ställa en motfråga när någon slänger ur sig en kränkande eller rasistisk kommentar.

4. Vad får ni för reaktioner från killarna?
En del blir lite fnissiga och generade när vi börjar prata om jämställdhet eller när vi tar upp hur man behandlar tjejer och HBTQ- personer. Eller när vi bollar vad feminism egentligen är. Men det går över ganska snabbt. Att vi själva bara är några år äldre än de vi träffar har nog stor betydelse, det gäller att bygga en relation där killarna känner sig trygga. Först när vi har vunnit deras förtroende kommer de själva våga ställa sina frågor.

5. Vad har ni för tips till andra unga entreprenörer?
Ung Företagsamhet har varit en fantastisk språngbräda för oss, som hjälpt oss att förverkliga våra tankar och idéer. Men vi har också fått mycket inspiration och kunskap från andra organisationer, som Fatta Man och Riksidrottsförbundet, som vi precis inlett ett samarbete med. Locker Room Talk kommer finnas med på Riksidrottsförbundets nya hemsida, som lanseras i slutet av september. Och förhoppningsvis leder det till ännu fler samarbeten för oss med olika idrottsklubbar i Sverige.