youtube

5 snabba med Malte Andreasson

INFLUENCERS. De senaste åren har videoplattformen Youtube öppnat för en ny arbetsmarknad där videobloggande millennials blir megastjärnor. Med tusentals, ibland miljontals, följare når de stundtals en större publik än dagstidningarna. Youtubers har snabbt blivit en betydelsefull maktfaktor för samhällsutvecklingen. Professionella videobloggarre samlas nu i företagsnätverk som svenska United Screens, det största i Norden med 350 miljoner visningar i månaden. Här pratar deras vd Malte Andreasson om de nya mediahusens ansvar och gemenskap.

Vem: Malte Andreasson
Gör: VD och grundare United Screens, en plattform som stöttar onlinestjärnor med allt ifrån försäljning av reklam och marknadsföringsprojekt till rådgivning, utbildning och juridik. United Screens nätverk på YouTube har cirka 350 miljoner visningar i månaden.

1. Vad innebär det att ha Youtube som jobb?
Det är ett krävande arbete, och roligt förstås, men för att lyckas krävs mycket hårt arbete! När man bygger upp publik bygger man också upp förväntningar som hela tiden måste infrias. Du måste skapa innehåll som engagerar och som får publiken att återvända för att se mer.

2. Man talar ofta om nätstjärnor som influencers idag. Har youtubers fått den status och legitimitet de förtjänar?
Det är väldigt olika, och för många av dem vi representerar skulle jag svara nej. Youtubers är betydligt större än många förstår, och det faktum att de framför allt når en publik under 45 gör att stora grupper inte ens har upptäckt att de finns. Men det kommer.

 3. Vilket ansvar har man som förebilder och samhällsbyggare?
Det beror på vilken typ av youtuber du är, men alla som har en stor publik har också ett ansvar för hur man behandlar sin kanal, och för vad man för ut i den.

4. Finns det en risk att trovärdigheten och autenciteten försvinner när bloggarna blir ”för” professionella?
Nej. Ta superstjärnor som Therese Lindgren, Matgeek, Thomas Sekelius och Sp4zie; de är fullblodsproffs och entreprenörer, men de förlorar inte autenciteten en sekund. Givetvis kan man förlora trovärdigheten, och då är du också dömd till undergång, men du förlorar den inte för att du blir professionell utan för att du slutar vara ärlig mot din publik.

5. Många är oroliga för filterbubblor där alla konsumerar utifrån eget perspektiv och preferens. Finns det en risk att vi får en för fragmenterad bild av samhället?
Det är en mycket intressant diskussion, men ett fenomen som är betydligt äldre än de digitala plattformarna. Men, ja, det finns det. Men de gånger sådant verkligen kan bli ett problem handlar det i första hand om nyhetsförmedling och samhällsdebatt. Eftersom United Screens främst arbetar med olika aspekter av underhållning är filterbubblorna ganska harmlösa – samhället kommer inte skadas av att någon främst tittar på matlagningsvideor och därför aldrig upptäcker vissångarna.

Taggar: | | |