• Lyx under lata dagar – och mumma för själen: en stund i hängmattan.

  • Varva ner genom att röra på dig, gärna på sätt du inte brukar motionera på under resten av året. nedvarvning

    Varva ner genom att röra på dig, gärna på sätt du inte brukar motionera på under resten av året.

  • Passa på att ta pauser både från mail och mobil när du är ledig. Gärna ute i naturen. nedvarvning

    Passa på att ta pauser både från mail och mobil när du är ledig. Gärna ute i naturen.

  • Slappa i lugn och ro, och kanske bläddra i en bok – är ett bra knep för att komma ner rejält i varv. nedvarvning

    Slappa i lugn och ro, och kanske bläddra i en bok – är ett bra knep för att komma ner rejält i varv.

Så varvar du ner på semestern

HÄLSA. Midsommarfest, sommarpicknick med jobbet, skjutsa till simskola, tidrapportera och planera inför resan. De sista dagarna före ledigheten kan bli hektiska och det är lätt att man sladdar in i första semesterveckan med andan i halsen. Oavsett om kraven kommer från dig själv eller omgivningen så är det viktigt att ta den där pausen från vardagen under semestern och sänka tempot. Sapir bjussar på sju tips för en enklare och mer kravlös tillvaro under semestern.

  1. Sov – så mycket du vill och har lust med och gör gärna som spanjorerna: ta en tupplur efter lunch. Efter intensiva och stressiga perioder behöver kroppen återhämta sig och då är sömnen den bästa och billigaste kuren. När vi sover aktiveras nämligen immunförsvaret och kroppen läker sig själv. Både trevligt och praktiskt!
  1. Ut i naturen. I Sverige är vi sommartid lyckligt lottade med slående vackra landskap rakt utanför dörren på de flesta orter. Packa picknickväskan och ge dig ut i skogar, till havs och ut över ängar – det kostar dig inte en krona och kommer göra under för både kropp och knopp!
  1. Lyssna på musik. När vi lyssnar på musik slappnar vi av och aktiverar andra sinnen än de vi vanligtvis använder när vi behöver prestera. Så unna dig tillflykten och leta upp någon av landets gratiskonserter, besök en festival eller varför inte ta dig tid att spela något instrument själv?
  1. Umgås enkelt. Äntligen finns det tid för umgänge, men håll det kravlöst och enkelt. Satsa på knytis eller laga mat ihop. Låt barnen sätta schemat för dagen och släpp alla curlingfasoner med svärföräldrarna. De flesta av oss vill trots allt bara åt det trevliga hänget och med en kopp kaffe kommer man långt!
  1. Rör på dig. När du är ledig finns det ingen annan än du själv som dikterar villkoren för din motion. Passa på att använda kroppen på nya sätt och utmana dina muskler med andra övningar än de vanliga: ta en joggingtur på morgonen, simma i 30 minuter, sparka boll, ta en strandpromenad eller dansa natten lång. Alla aktiviteter där du anstränger och syresätter musklerna gör dig starkare och bättre rustad när stressen i vardagen smyger sig på nästa gång.
  1. Rekreation. Att få slappa i lugn och ro, strunta i att passa tider och kanske ligga i hängmattan ger dig möjlighet att tänka klart och reflektera. Det skapar utrymme för kreativitet och idéer och är en viktig pusselbit för att komma ner i varv och klara av att fokusera för att se det som är viktigt.
  1. Koppla ner. Skapa kommunikationsfria zoner, stäng av mail och mobil – ta helt enkelt en ordentlig paus från jobbet. Du är inte oersättlig och jorden kommer inte att gå under. Du däremot, kommer med största sannolikhet att må betydligt bättre – och det är du ju värd under din semester, eller hur?
Boktips!
Vill du gräva ännu djupare för att få en mer varaktig förändring i ditt liv rekommenderas boken Ett stressfritt liv av Karin Björkegren Jones. Här tar Karin ett helhetsgrepp på välmående för både kropp och själ och ger tips på hur man skapar de små men livsviktiga pauserna i livet.