• Frukostpannkaka med färska bär och "grädde" samt äggröra med avocado.

    Frukostpannkaka med färska bär och "grädde" samt äggröra med avocado.

  • Kristina Andersson och hennes bok Eat Clean.

    Kristina Andersson och hennes bok Eat Clean.

Ät dig pigg med Eat Clean

NOTIS. Bättre humör, skarpare hjärna, mer energi och bättre sexliv. Rusta för ett 2016 genom att bygga en stark kropp och knopp med härligt välsmakande och ren mat som är fri från gifter och tillsatser.

Det ges ut mer än en kokbok om dagen i Sverige, och vi tycks aldrig bli mätta på matta sidor med vackra foton av lyxig mat där kockarna är frälsare som levererar sanning på sanning. Men vad maten faktiskt gör med oss är det inte lika många som pratar om. Med rätt kost kan du faktiskt påverka ditt mående och få en enklare tillvaro, utan att för den skull tafsa på livets goda. Begreppet eat clean är stort världen över och under hashtaggen #eatclean finns mycket inspiration att hämta.

Kristina Andersson är näringsfysiologen bakom kokboken Eat Clean, som ger nya tankar kring vardagsmaten utan att tvinga läsaren till inköp av krångliga ingredienser och timslånga matlagningssessioner. Det handlar inte om att förbjuda vissa ingredienser, eller hylla andra. Det handlar om jakten på näringen i tuggorna du stoppar i munnen. Men som med så mycket annat är perfektion sällan något att sträva efter. Förhåll dig därför till eat clean som en vision, uppmanar Kristina. Se på det som något som inte nödvändigtvis måste uppfyllas till hundra procent, utan som är en strävan. Det ska vara lätt och roligt att laga mat vars smaker förgyller tillvaron och vars innehåll gör kroppen glad.

Kristina Anderssons Frukostpannkaka med bär och ”grädde”!

Pannkakan
1–2 ägg
1 msk husk
1 msk kokosmjöl
1 msk mandelmjöl
Mjölk eller vatten
Smör eller kokosfett till stekning
Till servering
Bär
1 dl kesella, kokosgrädde eller
Cashewgrädde
vaniljpulver

 

 

 

 

 

Såhär gör du:
1. Vispa upp äggen och blanda ner husk, kokosmjöl och mandelmjöl.
2. Tillsätt mjölk eller vatten för att få lagom konsistens.
3. Stek i smör eller kokosfett.
4. Blanda kesellan eller grädden med vaniljpulvret.
5. Servera pannkakan med kesella, kokosgrädde eller cashewgrädde och bär.

Taggar: | | |