• grown

    Snygga förpackningar från Grown Alchemist.

  • grown

    Hudvård har inget kön.

  • grown alchemist

    Grundadarna av Grown Alchemist - bröderna Jeremy och Keston Muijs.

Högteknologisk hudvård från andra sidan

TEKNIK/SKÖNHET. Australienska Grown Alchemist banar väg för framtidens hudvård; ekologisk, högteknologisk – och unisex. Nu lanseras märket i Sverige.

Manlig skönhet och grooming, som på kort tid har skiftat från att ses som något ”fjolligt” och ”omanligt” till att bli metrosexuellt, börjar nu omfamnas även av de mest macho av män. I takt med att det blir allt mer socialt accepterat för män att bry sig om utseende lanserar allt fler företag produktlinjer specifikt riktade till män och manligt åldrande. Trams, säger Jeremy Muijs, som tillsammans med sin bror Keson Mujis grundat hudvårdsmärket Grown Alchemist.

– Utöver designen finns ingen skillnad på manlig och kvinnlig hudvård. Däremot finns individuella förutsättningar. En man som blir torr av rakning behöver en produkt med mer fukt, men inte manlig fukt. Det handlar inte om kön, det handlar om teknik och det är befriande.

 

Nature goes hitech
Ekologisk hudvård, som länge har definierats av en estetiskt tveksam mulle-design och stark doft av cederträ, har vuxit ur sin nisch. Idag är det en global storindustri som förväntas nå ett värde på blygsamma 66,1 miljarder dollar år 2020, med en årlig tillväxt på 10,4 procent.* Som ett direkt resultat blir marknaden för ekologiskt allt mer segmenterad och, framför allt, betydligt mer hi-tech.

De flesta av oss bävar troligtvis inför tanken på att åldras till en patenterad läderväska. Kollagen, det sluga protein som fått ansvaret för att hålla huden fast, är inte en långdistanslöpare och redan i 25-årsåldern börjar det tacka för sig.

– För att lyckas som ett naturligt skönhetsmärke måste vi först inse att folk är villiga att offra hälsa för skönhet, men aldrig skönhet för hälsa. Därför måste ekologiska produkter också vara de mest effektiva som går att hitta på marknaden, menar Jeremy Muijs.

Vilket är precis vad Grown Alchemist gör. Med dagens teknik kan kemister bryta ner potenta ämnen till nanostorlek, varpå de blir små nog att penetrera huden via en kräm. Andra ämnen, som kollagen, har däremot för stora molekyler för att kunna absorberas genom huden, och kan därför inte tillsättas i en produkt. Istället forskar Grown Alchemists biologer på cellernas förmåga att ta upp potenta ingredienser, till exempel peptider, små budbärare som överför information till cellerna om hur de ska fungera.

– Det är ett sätt att hjälpa huden att hjälpa sig själv. Kroppen är väldigt kapabel, den behöver bara få rätt förutsättningar att arbeta i, förklarar Jeremy.

Precis som en bruten arm läker sig när den blir gipsad. Det är inte gipset som gör jobbet, men det ger kroppen förutsättningen den behöver för att kunna läka sig själv.

– När du använder naturliga ingredienser istället för artificiella känner cellerna igen strukturen och kan ta upp ämnet, snarare än skjuta det ifrån sig. Och det är så anti age kan fungera: med produkter som triggar cellerna att själva producera det vi saknar, säger Jeremy.

*Enligt forskningsföretaget Future Market Insights rapport 2015

Vilka: Grown Alchemist

Vad: Ekologiskt hudvårdsmärke från Australien

Vem: Grundades av bröderna Jeremy och Keston Muijs
Aktuellt: Lanseras i Sverige våren 2016

Mer info: grownalchemist.com