• deadwood

    Det är enkelt att göra kinaproducerat, det här är mycket svårare. Och roligare! Säger Deadwood.

  • deadwood

    Är du tuff måste du vara snäll, säger Deadwood.

  • Mycket av inspirationen kommer från 60- och 70-talets rock- och punkscen.

  • deadwood

    Innan de vågade satsa helhjärtat på Deadwood provade de att sälja sina jackor i second hand-butiken de då ägde.

Deadwood gör bikerjackor för mjuka hårdingar

MODE. Carl Ollson och Felix von Bahder bakom klädmärket Deadwood har inget behov av att vara unika. Deras bikerjackor av återvunnet skinn i klassisk rebellestetik kom till  för att modebranschen behöver mer attityd.

Pickadoller, pistolhölster, nybyggare och dammiga vägar. Början på något nytt, känslan av att det är nu framtiden tar sin början. Det levande som möter det döda. Deadwood är inte bara en nybyggarstad i USA, först olagligt skapad på mark som tillhörde urbefolkningen, det är också en hyllad cowboy-serie på HBO och nu namnet på Sveriges nya älsklingsmärke för skinnjackor. Skinnjackan är en klassisk symbol för hårda rebeller och rock’n roll. Men ser man tuff ut måste man vara snäll, det är grundarnas devis. Och det funkar. Märket lockar allt från artister och modekonnässörer till de som bara vill ha en snygg jacka. Och det är det där snälla som får folk att fastna.

– Vi är jävligt gulliga och snälla killar som bjuder in till en gemenskap som lockar, säger Carl Ollson om framgångarna. Vi är mycket mjukare än vi ser ut.

Märkets unika framtoning gör succé. Försäljningen går så pass bra att de just öppnat en flaggskeppsbutik vid Hornstull på Södermalm i Stockholm, och företaget säljer en hel del till länder som Grekland, Australien, USA och Tyskland. Men det handlar inte bara om att kränga snygga jackor, det är en gemenskap och en hel värld man köper in sig i.

– Det finns något jäkligt befriande med att allt är lite olika, det blir tillåtande på något sätt, säger Felix.

Bangkokfabrik
Varje jacka är unik och sydd som ett pussel eftersom den sys upp av det som finns på fabriken just då, för att slippa så mycket svinn som möjligt. Allt skinn är alltså återanvänt och jackorna sydda i en stil som ska hålla länge. Deadwood har inga säsongskollektioner utan jobbar mer långsiktigt för att processen ska bli så hållbar som möjligt.

– Om man står i valet att antingen göra det här på ett schysst sätt, eller inte. Ja då är ju valet enkelt, säger Carl. Dessutom är det mer rebelliskt att vara etisk, snäll och miljövänlig i modebranschen, än motsatsen.

Det är främst Felix som står för designen och det är i lokalerna i gamla stan, med svindlande smala trappor i det medeltida trevåningshuset, som skinnjackorna trängs med jeans i ekologisk bomull. Men det är inte här de sys upp.

– Vi har ett team som åker runt på loppisar och köper upp begagnade skinngrejer, sen sker all tillverkning i Bangkok, säger Felix von Bahder. Vi har tittat på svenska marknaden också, men än så länge finns det så mycket andrahandsskinn i Asien att det räcker.

Vad: Deadwood

Vilka: Carl Ollson och Felix Bahder tillsammans med sina anställda

Varför: modebranschen behöver mer attityd och hållbarhet
Mer info: deadwood.se