• Diana Orving

    - I kollektionen för SS17 har jag låtit min abstrakta mönstervärld dominera. Siluetterna är långa och böljande, löst sittande men kroppsmedvetna. Med hjälp av hällor och knytband kan man förändra plaggens form och hitta sitt eget sätt att bära dem på, säger Diana Orving.

  • Diana Orving

    -Visst har mode makt att förändra, men främst ser jag det som en av alla kulturyttringar och konstformer som speglar sin samtid och skapar reflektion, drömmar och fler dimensioner åt verkligheten, säger Diana Orving.

  • Diana Orving

    Diana tackar koreografen Alexander Ekman efter visningen på Moderna Museet.

  • Foto: JUS Design

Designrebellen Diana Orving på tåspets mot strömmen

MODE. Diana Orvings fäbless för dans, teater och dramatik gör henne till en av modevärldens älsklingar och avancerade draperingar har blivit hennes främsta kännetecken. Under hösten bryter hon ny mark med en kommande skulpturutställning. 

Det var en och annan tår som fälldes under Orvings visning på modeveckan i slutet av augusti. Inte jättevanligt i rödamattan-sammanhang, men så var den här visningen inte någon vanlig visning heller, när hennes ritningar förvandlades till balett på catwalken.

– Samarbetet med koreografen Alexander Ekman och dansarna från Sthlm59North var en dröm som besannades. Att få skapa en visning tillsammans med dem var något av det roligaste jag någonsin gjort, säger Diana.

I tåspetsskor gjorde dansarna entré till Ekmans koreografi och visade kläderna så som Diana sett dem framför sig igenom hela skapelseprocessen. En process som alltid innehållit just rörelse och dans, och hon menar att det finns många likheter mellan koreografen, dansarnas och hennes arbete.

– I mitt arbete improviserar jag fram en form, gör om, slipar på den för att få till rätt balans, uttryck, motstånd och temperament.

Älsklingsplagg
Visningen var flyende kort, endast några minuter fick publiken på sig att ta in en helt ny kollektion. Men Dianas plagg är skapta att bli långlivade favoriter som tar fram det allra bästa hos bäraren. Få henom att känna sig som en del av en visning på röda mattan, där allt är perfekt. För känner du så när du klär på dig, är sannolikheten ganska stor att de där plaggen används om och om igen och inte blir till oanvända trasor i en bortglömd del av garderoben.

– Min estetik och designfilosofi löper som en röd tråd genom allt jag skapar, mina plagg är inte speciellt ”trendiga” vilket gör att de inte heller känns passé nästa säsong. Jag möter ofta kunder som bär plagg från upp till 10 år gamla kollektioner. Det gör mig stolt!

Och hon hoppas att konsumenter snart inser skillnaden på plagg som kostar 200 och 2000 kronor. För plagg som är skapade av människor som får adekvat betalt, i material som inte förstör vår miljö, kostar. Och det tar tid att sy ett plagg som ska bli en älskling och användas år ut och år in.

– Jag gör till exempel all mönsterkonstruktion själv och syr alla första prover för att få en förståelse för hur plagget fungerar på kroppen, i rörelse. Det är tidskrävande men det är min metod, att jobba utifrån tvådimensionella skisser har aldrig funkat för mig.

Jaget centralt
Förutom de fantastiska draperingarna är det faktum att hon inte har någon formell modeutbildning kanske det som de flesta känner till om Diana. Hon började skapa kläder redan 2000, när hon bara var 14-15 år, och sålde till designbutiker i Stockholm. Sen dess har det bara rullat på. Och hon skapar kläderna i första hand med sig själv i åtanke. I början av en designprocess funderar hon på vad det är hon längtar efter, saknar och önskar. Utifrån det bygger hon sen en kollektion som blir till kläder som inte bara hon vill ha, utan även kunderna.

– Det personliga är oftast något som många kan relatera till. Jag prövar ofta halvfärdiga plagg på kvinnor i min omgivning, för att höra deras reaktioner och få större förståelse för plaggets form genom att se det på olika kroppstyper, säger hon.

Men det är inte bara nya kläder på höstschemat. Går allt som planerat öppnar hon sin egna webbshop under hösten, och det påbörjade skulpturprojektet blir till en utställning.

– Jag är inne i en väldigt positiv period nu, både jobbmässigt och privat. Jag vill resa och jobba så mycket som möjligt, jag drivs av lust och vill göra allt som känns lustfyllt, säger hon.

 

Vem: Diana Orving

Gör: Designar egna märket Diana Orving, gör experimentell konst i projektet Atelier och skapar scenkläder åt bland annat Kungliga Operan.

Materialval: ”Jag använder mycket viscose, cupro och lyocell i mina kollektioner, material som är mer skonsamma mot miljön än t.ex. bomull.
Mina ullkappor är gjorda av material innehållande till hög del återvunna fibrer.”

Mer info: dianaorving.com

 

Taggar: | | |