• elbil

    Som reporter på Teknikens värld testkör Robin allt från nya miljömodeller till senaste sportåken.

  • elbil

    Han har följt teknikutvecklingen av alternativa bilar på nära håll under fem år.

  • elbil

    Med en Hyundai Ioniq, som lanseras som laddhybrid under 2017.

  • elbil

    "Jag tror på återbruk. Att köpa ny bil vart tredje år är ju helt galet."

  • elbil

    Framtidsbilen ix35 FuelCell, världens första serietillverkade vätgasbil, släpper ut noll koldioxid.

Från radikal statussymbol till folkhemsgarage

MOTOR. Tesla har blivit mainstream, tätt följd av elbilar av återvunna petflaskor och vätgasbilar som bara ångar vatten. Sapir träffar bilexperten och motorjournalisten Robin Törnros, som spår att det står en elbil i varje garage om tio år.

I slutet av januari går stockholms och göteborgs stora automässor av stapeln och bilindustrin står redo att visa årets nyheter och framtida konceptbilar. Robin har redan koll på motormarknaden; som journalist på Teknikens värld får han testköra allt från nya miljömodeller till senaste sportåken. Han har följt teknikutvecklingen av alternativa bilar på nära håll under fem år.

– De elbilar vi har sett hittills har sammantaget större miljöpåverkan än de fossilbaserade, på grund av den avancerade tekniken vid tillverkningen.

Kanske ett nödvändigt ont, tillägger han, för att kunna skapa efterfrågan och bygga upp en infrastruktur.

– Jag tror att vi fortfarande kör hybrid eller fossilbaserat om tio år, medan elbilar blir en vanlig andrabil.

Han har alltid varit intresserad av bilar. När han inte testar dem på jobbet, kör han en motorcykel från 70-talet (Honda CB 500) varvat med en Porsche 911.

Återbruksbilarna som utmanar Tesla
Som alternativ till en Tesla i miljonklassen, finns idag ett flertal elbilar för betydligt överkomligare pris. Eldrivna BMW i3 och Hyundai Electric, som vann Teknikens Världs Stora Bilpris 2017, säljs för en tredjedel av Teslas prislapp. Särskilt i3:an har fångat Robins intresse.

– Bilar ser i stort sätt likadana ut idag, men i3:an är schysst och lite udda. Och det är mycket återbruk i den; återvunna petflaskor och kompositmaterial, vilket är coolt. Jag tror på det, att köpa ny bil vart tredje år är ju helt galet.

I sin bikerjacka ser han inte ut som den traditionella motorjournalisten, och det är tydligt att han vill sticka ut ur mängden.

– Varför köper folk en BMW eller Audi? Det är status, och det kommer alltid att spela in i bilvalet. Även för elbilar; det brukade vara ett radikalt statement att köra en Tesla, det skulle synas att man körde en framtidsbil. Nu är det nästan mainstream.

Det våras för vätgas
Ett annat alternativ som Robin tror att vi kommer se mycket av framöver är vätgasbilar, eller bränslecellsbilar de även kallas inom handeln för att undvika olyckliga associationer till kraschade luftskepp och atombomber.

En vätgasbil producerar sin egen el, och ut kommer bara vatten. Räckvidden är som en vanlig dieselbil, och känslan av att köra den är likartad. I dagsläget är det dock en av de dyrare modellerna, och i Sverige finns ännu bara tre tankstationer. Den som vill sticka ut byter istället motorn i en vanlig bil.

– Fick jag välja mellan en i3 och att slita ut porschens motor och sätta in en elmotor, skulle jag välja porschen. I USA gör man ofta så på klassiska bilar, konverteringen kostar en del så det måste finnas ett mervärde i bilen förutom eldrift. Och det är ju verkligen återbruk!

Och i sin skinnpaj från Deadwood, tillverkad av återvunna jackor och spillbitar, verkar Robin också leva som han lär.

 

Koll på framtidsbilarna?

Elbil
Drivs av en elmotor som får sin energi från batterier. Dessa laddas med sladd.

Elhybrid
Drivs av en fossil bränslemotor och en elmotor. Den fossila bränslemotorn laddar batterier som i sin tur ldriver elmotorn.

Laddhybrid
Drivs av en fossil bränslemotor och en elmotor men kan även laddas med sladd.

Vätgasbil
Tankas med vätgas som sedan lagras i tankar i bilen. Denna gas förbränns sedan i bilen och skapar energi som driver elmotorn via ett mindre batteri. Laddstationer för vätgas finns i Sandviken, Stockholm och Göteborg.

Januaris motormässor:
Automässan i Göteborg, 18-21 januari.
Stockholm Lifestyle Motor Show, 26-29 januari.
North American International Auto show, 8-22 januari.

Taggar: | | | |