• Foto: Hilda Grahnat.

  • emma von brömssen

    Kortet Vendela. Foto: Emma von Brömssen.

  • Emma von Brömssen

    En kudde med Emmas kanske mest kända mönster, Stäpphönan. Foto: Emma von Brömssen.

  • Emma i Ateljén, där naturen får följa med in för att göra mönster till minnen. Foto: Hilda Grahnat.

  • emma von brömssen

    Foto: Emma von Brömssen.

  • Foto: Hilda Grahnat.

  • Emma von Brömssen

    För Boråstapeter skapar Emma en mängd olika tapeter, i det egna märket gör hon posters, textil, boxar och vykort. Foto: Hilda Grahnat.

  • Foto: Patrik Hagborg.

Prisvinnande designer gömmer fåglar i tapeten

MÖNSTER. Prisvinnande designern Emma von Brömssen tar naturen med sig till ritbordet och bygger ett eget imperium av mönster.

Hon är inredningstidningarnas hemma-hos älskling, Instagramstjärna och stylingurusarnas favorit. Hon är överallt nu, Emma von Brömssen. I år vann hon Elle Decorations prestigefyllda pris Årets Stjärnskott, med motiveringen ”Bländande skicklighet kombinerad med en stark känsla för all den inspiration som naturen ger är grunden till den mönsterskatt som Årets stjärnskott skapat[…]”. Den fascination som andra hyser för hennes verk, hyser hon för själva mönstret och arbetet. För idéer börjar som en fascination, som sen formas till ett problem som hon kan lösa. Och det måste finnas en utmaning, annars blir det inte roligt att jobba.

– Jag utmanar mig genom att sätta upp problem. Hur gömmer jag de här fåglarna i en bakgrund? Jag fastnar i rytmen som finns i naturen, sen vill jag att man ska kunna följa detta i mitt mönster utan att kanske direkt kunna se vad det är. Jag är så himla intresserad av själva mönstret, hur man kan göra det sömlöst och bygga in detaljer man knappt ser. Naturen är en skatt utan motsvarighet. Klyschigt, men sant.

Långsamhetens lov
Det är inte bara det färdiga resultatet som är inspirerat av naturen, hela Emmas arbete kan sägas fungera som biologin runt omkring oss. Det går inte att stressa fram ett resultat; allt kommer i den takt det är tänkt. Hennes mönster ska vara länge, inte bli något man tröttnar på fort. Och för att det ska bli så krävs det att även arbetet får ta tid. Allt grundarbete sker för hand, med penna på papper. Ett inte så förlåtande sätt att skapa mönster, eftersom varje linje blir beständig. Hon måste tänka innan hon börjar, men i den processen växer arbetet fram.

– Så kanske det inte är för alla, men för mig är det definitivt så. När jag drar ett penseldrag finns det tid att se och det hinner hända något där på pappret som kanske inte hade hänt om jag ritat direkt på datorn, säger hon.

Grottmänniskan
Människans kärleksaffär med mönster är lång. Och inte sällan har den inneburet ett härmande av naturen. Biomimik, innovativa lösningar som bygger på naturens egna finurliga sätt att lösa problem, är ett exempel. Matematikens uppbyggnad ett annat. Men det finns också en estetik i mönster som tycks ha tilltalat oss i urminnes tider. Vi har ritat på grottväggar, prytt våra hem och försökt återskapa mönster vi ser runtomkring oss. Varför? För att det repetitiva  ger oss lugn, tror Emma.

– Vi är gjorda för att leva i naturen men spenderar mycket av vår tid inomhus. Mönstren blir som ett substitut för naturens mönster som vi inte alltid har möjlighet att se.

Emmas tapeter, printar, kuddar och instagrambilder kanske inte kommer bevaras i flera tusen år likt grottmålningar. Men för Emma är hela grejen ändå att de ska leva länge och bli en del av något större. Någons liv, någons minnen.

– Jag tänker ofta på vad JAG kan tillföra när det är så många som gör fina mönster. Jag måste kunna tillföra något unikt annars bli jag en i mängden, vilket varken är roligt eller särskilt hållbart. Det gäller att hitta sin kärna, och det har jag gjort nu.

 

Vem: Emma von Brömssen

Gör: Designer

Emmas värld: Följ Emma på instagram för att få en inblick i hennes mönsterimperium
Mer info: Emmas hemsida 
Taggar: | | | | |