• fredrik robertsson

  • fredrik robertsson

  • fredrik robertsson

    Foto: Ea Czyz

Förstklassig fashionista vill göra Sverige roligare

EXTRAVAGANZA. PR-konsulten och chefredaktören Fredrik Robertsson fascineras av det extrema – och är en få svenskar med entrébiljett till glittret och flärden på de uppkommande haute couture-visningarna i Paris. Intresset för stil och mode väcktes tidigt. Redan i 11-årsåldern fick håret smaka färg och första tatueringen sattes på plats tre år senare.

Fredrik Robertsson är deppig, en envis halsfluss med vidhängande influensa har pajat en planerad resa till Los Angeles över jul och istället resulterat i sängliggande och rekreation i lägenheten vid Nytorget i Stockholm. Något nyårsfirande är ännu inte inbokat, däremot har förberedelserna för årets Elle-gala som går av stapeln den 13 januari varit igång länge:

– Jag älskar att klä upp mig, så när jag blir bjuden på modefest eller gala då maxar jag. Min outfit från märket Wilhja till Elle-galan började skissas på redan i september. Och när jag reser till haute couture-veckan i Paris är det veckor av planering med bud av kläder innan jag anländer och lån från designers jag vill bära upp. Det är extremt mycket jobb, men värt det.

Är det uppmärksamheten som lockar med en extrem stil?

– Tvärtom. Jag har ett genuint intresse för mode, och gillar egentligen inte uppståndelsen. Därför måste jag ”klä ner mig” med flit för att slippa blickar på stan. Hade jag fått bestämma hade jag burit knasiga plagg varje dag. Men i ett land som Sverige blir det sånt jävla liv direkt. Så jag smälter in i den tråkiga mängden och trivs superbra med det, men får ryck en gång i månaden och vill flytta.

Vilka är det som sitter front row på Haute couture-visningarna?

– De kvinnor, och fåtal män, som spenderar några miljoner per säsong på respektive märke. Sen finns det såklart vissa tidningar som blir bjudna, de stora internationella titlarna som Vogue och Elle.

Även Fredrik har sitt eget modemagasin: BOY magazine. Alla intäkter från försäljningen doneras till Regnbågsfonden, en organisation som stödjer HBTQ-projekt i Uganda, Nigeria, Ryssland och andra länder där livet är svårt för homosexuella.

– Jag blev tillfrågad att sitta i styrelsen för Regnbågsfonden, och funderade över vad jag, med mitt kontaktnät, kunde göra för att samla in pengar och öka uppmärksamheten kring fondens arbete. Alla som medverkar ställer upp gratis, exempelvis gjorde Bea och Jonas Åkerlund det första omslaget tillsammans.

I BOY står det att ni vill objektifiera mannen, vad betyder det?

– Jag jobbar med PR, och jag vet att om jag skriver att vi objektifierar mannen kommer det skapa intresse, frågor, debatt och en diskussion. Vilket behövs om du vill nå genom bruset idag.

Men är det verkligen försvarbart att objektifiera något av könen?

– Med BOY ville jag även kommunicera att om man enbart talar om utseende är det är minst lika svårt att se ut som den ”perfekta mannen” som det är att se ut som den ”perfekta kvinnan”. Idealen är stenhårda även för män. Varför detta inte diskuteras vet jag inte. Men jag tänker på det ibland när jag gråter på gymmet och äter äcklig kyckling.

Med dagens rådande stilideal så är utrymmet rätt begränsat om man vill ta ut svängarna, och det gäller särskilt för män. Diskret och enfärgat är i stort sett det som gäller. Men Fredrik får ofta frågan ”hur ska jag göra för att våga klä mig lite roligare?”.

– Det viktigaste är att klä sig så som man vill och känner sig bekväm i. Om du gillar diskreta kläder tycker jag du ska köpa dessa plagg. Men saknar du överflöd och en maxad estetik, så börja med att titta på hur stylisterna jobbar med visningarna under modeveckorna för att inspireras. Vad gör just den där looken du gillar från exempelvis Moschino så cool? Samla bilder och börja experimentera och kopiera – eller anlita ett proffs.

Varför är mode och kläder viktigt?

– Jag vet inte om det är viktigt. Men förutom att dom håller oss varma på vintern så är kläderna det första vi ser och dömer en person efter. Beroende på vad man vill i livet kan man klä sig för att nå dit. Söker du ett jobb som advokat och kommer till intervjun klädd som en skinhead kommer du garanterat inte få jobbet. Men har du en skräddarsydd Armanikostym ökar dina chanser.

Med start i 6 januari sparkar London Fashion Week igång modesäsongen 2017. Sedan rullar det på med Milan och Paris, så håll utkik på nätet om även du vill påbörja en resa in i överflödets estetik. Eller följ Fredrik på Instagram här.

Ordlista
Haute couture: Skräddarsytt och exklusivt mode av de stora modehusen i Frankrike. För att kunna titulera sig som ”haute coutureist” måste man godkännas av la Chambre Syndicale de Haute Couture som finns inom industridepartementet.
Front row: De mest eftersökta platserna på den första raden på modevisningar.

Namn: Fredrik Robertsson
Ålder: 31
Gör: Driver Pretto PR tillsammans med Maria Lager och BOY Magazine med AD Robin Grann.
Uppväxt: Sverige, Norge, Sverige, Singapore.