Martin och pontus

Fem snabba med Pontus Rosberg och Martin Grewin

FEM SNABBA. Pontus Rosberg och Martin Grewin startade i höstas Karma Coffee. 10 procent av kaffets försäljningspris går direkt till organisationen Girls gotta run för att bidra till etiopiska kvinnors utbildning och samtidigt möjlighet att bli professionella idrottare. De vildväxande kaffebönorna är handplockade, och utan kemikalier såklart, också från Etiopien.

Namn: Pontus Rosberg och Martin Grewin
Jobbar med utöver Karma Coffee: Hantverkare och marknadsföringskonsult
Sommarpratet ni inte kommer missa:
 Siavosh Derakhti, Ash Pournouri 
Antal koppar kaffe per dag: 
Tre

1. Hur uppkom idén med Karma Coffee?
Idén föddes för två år sedan när vi var på surfresa i Nicaragua och filosoferade kring hur man kunde öronmärka de pengar man skänker till välgörenhet. Vi tyckte det var konstigt med dagens digitala värld med sociala medier, att inte kunna se exakt vart i världen och till exakt vad våra pengar går till. Samtidigt vet vi att det dricks väldigt mycket kaffe i hemmet och på arbetsplatserna. Många klagar på att kaffet smakar tråkigt samtidigt som det inte finns något varumärke som egentligen sticker ut med mer humana kärnvärden. I takt med det så har CSR-trenden växt sig väldigt stark, privatpersoner och företag måste visa att de tar ansvar i en snabbt växande värld. Då kläcktes idén om att sälja ett specifikt kaffe som är knutet till ett specifikt projekt där kaffet är det ekonomiska verktyget som gör det möjligt. På köpet blir man en del av projektet och får tillgång till vårt råmaterial som visar att man varit med och gjort världen lite bättre.

2. Är inriktningen mot Etiopien en slump?
Etiopien var ett självklart val eftersom Pontus har familj som jobbar där och som gav oss tillgång till ett professionellt nätverk och lokal kunskap om världens godaste kaffe som växt där sedan kaffets begynnelse. Etiopien är också ett fattigt land med stora utvecklingsmöjligheter och fantastiska idrottare.

3. Berätta mer om kaffet, vem plockar bönorna?
Våra bönor kommer direkt från kaffets ursprungsland Etiopien. Kaffet växer delvis vilt och handplockas en gång om året av invånarna i byn Chuko i södra Etiopien. Bönorna odlas enligt ekologiska principer utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel. Vi köper vårt kaffe direkt från Etiopien för att ha kontroll på vart vårt kaffe kommer ifrån och för att kunna kontrollera förhållanden på plats för arbetare och miljö.

4. Sverige dricker näst mest kaffe i världen (efter Finland), trots att vi aldrig har kunnat odla det själva. Varför tror ni att kaffekulturen är så djupt rotad här?
Jag tror att de tre främsta skälen till det är vårt mörka klimat som ibland kräver en extra kick så vi vaknar till ur vintermörkret och drömmer oss bort till kaffets vackra ursprung genom smak och doft. Vår plikttrogna arbetskultur mellan 9 till 17 behöver en tydlig paus runt 10 och 15 varje dag som handlar om avslappning och livet vid sidan om arbetet. Att dricka kaffe och ”fika” är också en aktivitet som lämpar sig var som helst, med vem som helst, oavsett ålder, religion eller tidpunkt på dygnet.

5. Er första kaffesort heter Girl power, kommer ni starta flera sorter från andra delar av världen?
Vi hoppas i framtiden ha möjlighet att sälja kaffe från Nicaragua och stötta organisationer som skyddar landets miljö och djurliv från det stora kanalbygget genom Nicaragua. Vi har också tänkt skydda utrotningshotade djurarter i Kenya genom drönare som letar efter tjuvjägare och meddelar position till lokal polis. Ett kaffe från Indonesien som hjälper barn i tsunamiområden att lära sig att simma bra och hjälpa andra är också ett mål. Eftersom vi båda har musikbakgrund tittar vi också på projekt där musik och film kan användas som verktyg för att ta sig in på rätt bana i livet. Vi tittar även på lokala utvecklingsprojekt i Sverige som vi kan skräddarsy efter större kunder och deras särskilda värderingar.

Taggar: | |