jessica Clarén

Fem snabba med träningsprofilen Jessica Clarén

TRÄNING. I ropet som elitcyklist, träningsentreprenör och inspirationsföreläsare: vinnarskallen Jessica Clarén är en av Sveriges största och mest inflytelserika träningsbloggare. Under parollen ”You dont have to be a champion to become a champion” följer Sverige just nu hennes resa mot världens största skidlopp endast för kvinnor: Tjejvasan. En utmaning hon antagit tillsammans med Metrobloggaren Sara Rönne. För Sapir berättar hon om konsten att hitta träningsglädje i vardagen, vikten av att skapa balans och se på hälsa ur ett helhetsperspektiv – och vad som är hennes akilleshäl i skidspåret.

Namn: Jessica Clarén
Ålder: 37 år
Familj: Sambon Jaime och hundarna Rambo och Rocky
Bor: Stockholm
Gör: Elitcyklist och Nike Master Trainer, driver cykelcommunityt She Rides för tjejer och en av Sveriges största träningsbloggar. Därtill marknadskonsult och strateg inom sociala medier på Hyper Island.
Tränar: 15-20 timmar i veckan.
Aktuell: Träningsbloggar från Tjejvasan 27 februari, tillsammans med Metros träningsbloggare Sara Rönne
Följ Jessica under Tjejvasan: BloggInstagramTwitter

1. Du är en stor cykelprofil inom träningssvängen, hur känner du inför att (med ganska kort varsel) bli utmanad att åka 30 kilometer på skidor nästa helg?
Jag känner mig pepp som tusan! Men jag visste inte ens om att jag skulle åka förrän för två veckor sen och självklart hade det varit toppen med några fler mil i benen, men 30 kilometer fixar jag med den träning jag redan har i mig. Jag har ju kört cykelvasan flera gånger, och har alltid tänkt att när jag väl åker skidor ska jag vara väl förberedd och matcha min pappa, som har åkt Vasaloppet 17 gånger. Men så blir det inte alls nu! Jag tränar ju på elitnivå och är per definition tävlingsinriktad, men det här har jag fått avdramatisera, jag gör det för att ha kul. Fast jag har lurat Sara och sagt att hon kommer först i mål, men det tror jag att jag gör. Jag är mest orolig för stakandet, som cyklist blir armstyrkan min akilleshäl i skidspåret!

2. Du beskrivs oftast som ett sprudlande energiknippe som motiverar andra. Hur får du egentligen energin och motivationen att orka ur soffan kalla och sjöblöta februarikvällar?
Åh, jag tycker att det bästa är att dels tillåta sig att ha dagar när man stannar kvar i soffan, och sedan träna det man tycker är kul. Man ska inte tvinga sig själv att träna något som inte motiverar, som att alla vill träna crossfit just nu för att det är trendigt. Var smart i dina val! För mig hjälper det att ha tydliga målsättningar, att tänka på det som ligger där framme när tävlingssäsongen drar igång. Jag har jobbat med att motivera andra i många år och i början bränner man sig lätt på alla cylindrar, och hur mycket man än får tillbaka tar det ändå energi. Man måste hitta en balans. Vi har ofta ett allt eller inget-tänk så när vi väl tränar gasar vi 150 procent, och sen slår kroppen bakut, immunförsvaret sänks och man blir sjuk eller skadar sig.

3. Vad innebär rörelseglädje för dig?
Att känna mig stark, uthållig och samspelt med min kropp. Att känna hur varje andetag fylls lite extra, det är lika viktigt i vardagen som under träning. Det hänger ihop med det där att träna det man tycker är kul, då kan man må bra i stunden, medan man gör det man gör. Jag tror mycket på träningsglädje och driver flera communitys, gemenskap är 50 procent av träningsglädjen. Och när det kombineras med upplevelsen av att komma ut i naturen blir det lätt beroendeframkallande.

4. Du skriver mycket på bloggen om hälsa inuti – att även själen ska må bra – bland annat Dagens boost och Rules of the Soul. Vad betyder det för oss att anamma ett holistiskt perspektiv på träning?
Oj, stor fråga. Men generellt innebär det att se kroppen och hela livet som en enhet som behöver fungera för att vi ska må bra. Jag tror att ett helhetstänk runt hälsa kommer med åldern, att lära sig tänka långsiktigt och se till att hälsan blir hållbar i längden. Jag ser i alla sociala flöden hur mycket man stressas och påverkas av sin omgivning, och de krav som projiceras. Därför är det extremt viktigt att föra ett resonemang med sig själv om att man duger som man är, och att hitta utrymme till att andas.

5. Du verkar ha många roliga projekt igång, vad ser du fram emot under 2016?
En ny tävlingssäsong på cykel! Jag började tävlingscykla sent i livet och går in i min tredje cykelsäsong nu. All min träning syftar till att vara formtoppad inför detta, samtidigt som jag tränar för att vara stark i min vardag och mitt jobb. Det blir Långloppscupen och SM, och kanske någon tävling utomlands. Jag kommer även hålla många inspirationskonvent under våren.

Taggar: | | |