dayspa2.3

Fem snabba med två skönhetsinnovatörer

FEM SNABBA. Sapir möter Tobias Ollén och Alexander Thorstrand, männen bakom DaySpa på Sibyllegatan i Stockholm. Glöm porlande brunnar, ljudet från en harpa och pråliga detaljer, eller å andra sidan det kliniskt vita. På DaySpa möts vi istället av en miljö i playwood och koppardetaljer samt försäljning av produkter som ska vara så snygga att man vill att de ska synas i badrummet.

Vem: Tobias Ollén och Alexander Thorstrand
Gör: Grundare och ägare till DaySpa på Sibyllegatan i Stockholm
Varför: Vill förnya en bransch som sett likadan ut alldeles för länge
Hur: Vill locka män och kvinnor i alla åldrar med en enkel och tilltalande prismodell med stor flexibilitet som gör det möjligt att plocka ihop sina egna behandlingar, samt genom försäljning av snygga och naturliga produkter

1. Fördomsfullt kan man tänka att det är lite otippat att två unga killar intresserar sig för en ny form av spabehandlingar, hur väcktes ert intresse?
Visst kan man tycka det, det är helt förståeligt och någonting vi hört många gånger, men det är bara kul. Vi kände att det fanns ett behov att täcka i en bransch som hade sett ungefär likadan ut i 40 år och som det fanns möjlighet att göra någonting åt. Folk idag skulle få ett nytt alternativ till mer klassiska spa som funnits sedan tidigare. Vi tyckte båda varianterna behövdes, både traditionella och mindre traditionella. Det var utgångspunkten, sedan har vi byggt konceptet utifrån detta. Det är allt ifrån vilka produkter vi jobbar med, modern hudvård med naturliga ingredienser, till designorientering, atmosfär, upplevelse och tilltal.

2. Är det lika många män som kvinnor som besöker er?
Vi har en förhållandevis stor andel män, jämfört med branschen i övrigt. Ungefär 40 procent av alla som kommer till oss är män. Det kan nog delvis bero på konceptet som sådant, att det är något nytt utan de klassiska, enligt gamla normer, mer kvinnliga spa-attributen. Vi upplevde att inte heller tjejer kände sig hemma i det alltför gulliga många gånger. Intresset att ta hand om sig överhuvudtaget har absolut ökat förhållandevis mer bland män och killar de senaste åren.

3. Vad betyder det för vårt välbefinnande att ta hand om oss själva?
Det betyder mycket. Alla känner väl igen sig i att man mår bra av att träna och äta rätt. Att ta hand om sig med massage, ansiktsbehandling och/eller en manikyr med jämna mellanrum bidrar med minst lika mycket känsla av välbehag och välmående. Man känner sig renare och fräschare än nånsin förr. Det mår man väldigt bra av. Det finns ju enkla grejer man kan göra hemma också, som vi kan hjälpa till med, men det är klart att få komma till oss och bli omhändertagen av en diplomerad terapeut slår det mesta.

4. Ser ni ett behov av mer egentid?
Kanske, framför allt ökar behovet då möjligheterna öppnas. Och det är klart att våra hjärnor behöver det än mer idag med tanke på det helt ostoppbara informationsflöde vi lever med. Att huvudet ”tvingas” slappna av en stund är också en stor del av vad vi vill åstadkomma.

5. Tror ni att en omedveten konsument behöver riskera att få hem produkter med parabener och aluminium om tio år?
Det händer ju onekligen mycket i utvecklingen av produkter just nu, inte minst för att konsumenterna blir mer medvetna och krävande. Det tycker vi är så positivt! Det finns tyvärr fortfarande så mycket skräpprodukter där ute. En stor del av det vi ville göra med butiksdelen var att vara otroligt noggranna med vad vi plockar in både när det kommer till ingredienser och resultat. Vi har faktiskt sagt nej till 95 procent av alla förslag vi har fått vad gäller produktserier.

Samtidigt finns det alltid en del som strävar emot utvecklingen. Det finns ju även de som hävdar att till exempel just parabener och aluminium inte är farligt, så sannolikheten att man måste vara lika noggrann med vad man köper om tio år bedömer vi som ganska stor. Man väljer ju själv vad man vill tro på såklart. Vi har gjort vårt val och försöker i alla fall dra vårt strå till stacken genom att vara noga med vad vi säger ja till.