• Avskalat och enkelt. Filippa K:s kläder ska gå att kombinera på flera olika sätt.

  • - Som designer utgår man ofta från en modell, men man kan vända på det och utgå från existerande material istället, säger chefsdesigner Nina Bogstedt.

  • Filippa K gör välarbetade plagg som håller länge och inte blir hängande i garderoben utan att användas.

Filippa K’s version av hållbart mode

Long Lasting Simplicity ska stå modell för kommande produktioner och chefsdesigner Nina Bogstedt ser framtida klädbutiker som upplevelseforum.

Det är något skevt med nutiden, så låt oss kliva rätt in i framtiden. Filippa K:s chefsdesigner ser möjligheterna och vill lära sig på detaljnivå hur saker fungerar.

 – För ett och ett halvt år sedan drog vi igång ett nytt hållbarhetsprojekt där alla delar av företaget är inblandade. Vi tittade på hela processen; material, produktion, plagg och till slut vad som händer med plagget när konsumenten inte vill ha det längre.

Nya affärsidéer
Projektet, en grundlig genomgång av produktionscykeln för jersey, resulterade bland annat i tre jerseyprodukter, Front Runners. Tre plagg som, både i sig själva och med de kunskaper som framtagningsprocessen gav, ska stå som förebild för resten av företagets framtida kollektioner. I alla led. Nya affärsidéer som att hyra ut plagg (Lease), istället för att alltid tänka försäljning, närmare kontakt med producenterna och därmed större möjlighet att påverka, och tanken om att plaggen ska leva länge. Till exempel kan kunder som tröttnat på sina gamla Filippa K-kläder lämna in dem i en butik och få 15% rabatt på nästa köp. De inlämnade kläderna går antingen till den egna andrahandsbutiken i Stockholm, eller till välgörenhet.

Men det här är nu. I framtiden tror Nina att allt kommer se annorlunda ut. Speciellt i butikerna.

– Kanske kommer våra butiker mer vara forum för oss att möta kunderna på. Det kommer vara en plats där man kan känna och se på kläderna, men inte nödvändigtvis köpa dem. Det är mycket som händer nu och det är fantastiskt att se att vårt sätt att tänka kring hållbarhet och mode är framtiden, säger Nina Bogstedt.

Visionär
Nina Bogstedts vision om en hållbar modeindustri handlar om att förändra i hela produktionsledet, komma på nya lösningar och i förlängningen förändra synen på den traditionella kollektionen.

– Vi skapar säsong på säsong och däremellan reas kläderna ut. Jag vet inte hur en förändring skulle se ut ännu, men det måste finnas ett bättre sätt att göra det på, säger Nina Bogstedt.

Från att ha börjat som assistent 1997 till att bli designchef 2008 har hon arbetat med märket som ofta omnämns som ett hållbart modemärke.

– Filippa K är känd för sin tidlösa design. Vår bas är klassisk, men det betyder inte konservativ eller att plaggen nödvändigtvis är ständigt aktuella. Det betyder att de kommer igen, menar hon. Vivienne Westwood sa en gång att vi ska sluta handla, men om vi måste handla något så ska vi göra det av henne. Kaxigt kanske, men lite så tänker jag om Filippa K också.

Namn:  Nina Bogstedt

Gör: Designchef på Filippa K

Aktuell: Nya hållbarhetsprojektet Front Runners

Taggar: | |