• Ren mat står högt i kurs hos den moderna konsumenten. matekonomi

    Ren mat står högt i kurs hos den moderna konsumenten.

  • Transparens och ursprung blir allt viktigare inom matindustrin. Nu vill vi ha koll på köttet. matekonomi

    Transparens och ursprung blir allt viktigare inom matindustrin. Nu vill vi ha koll på köttet.

  • Foodiesarna får allt mer makt och branschen måste anpassa sig efter konsumenternas behov. matekonomi

    Foodiesarna får allt mer makt och branschen måste anpassa sig efter konsumenternas behov.

  • Tid för att sylta och återuppta gamla mattraditioner har blivit en vardagslyx. matekonomi

    Tid för att sylta och återuppta gamla mattraditioner har blivit en vardagslyx.

  • Istället för att räkna kalorier blir det allt mer fokus på holistisk hälsa. matekonomi

    Istället för att räkna kalorier blir det allt mer fokus på holistisk hälsa.

  • Suget efter ätande och matupplevelser verkar inte sina.

Flexitarianer och foodies styr marknaden

MATEKONOMI. Att driva företag har på kort tid kommit att handla om att driva samhällsförändring. I slutänden rätt enkel matematik: Företag tjänar på hållbara affärer. Så med en ökad kunskap om hållbarhet hos konsumenter, höjs också kraven på transparens och trovärdig information.

Detta är framför allt tydligt inom matindustrin – den bransch vi kommer i kontakt med dagligen. Vi har redan anammat allt från veganburgare till ekologiska bananer som en naturlig del av vår vardag – Nu vill vi även veta att maten är spårbar, och producerad med rättvisa arbetsvillkor och djuromsorg.

När branschorganisationen Landbrug & Fødevarer identifierar åtta dominerande konsument- och livsmedelstrender 2017, visar resultatet också att hållbarhet väger allt tyngre i konsumenternas beslut:

1. Tillbaka till källan: Transparens framför allt
Vi vill förstå den mat vi äter och ställer högre krav på tydlig och trovärdig information. Behovet av att känna till livsmedlens innehåll ökar, och vi efterfrågar full transparens från jord till bord. En personlig kontakt med producenten ger också större trygghet om livsmedlets kvalitet.
Sapir på trenden: Norrländsk fjällfisk och SM i stekost

2. Ren mat: Så naturligt och äkta som möjligt
Vi eftersträvar det genuina; mat som är näringsrik och nära naturen. Vi söker korta, lättförståeliga innehållsförteckningar och livsmedel som är mindre bearbetade.
Sapir på trenden: Vinkonnässör med känsla för jord

3. Fria från: När renheten utmanar det naturliga
Som en följd av trenderna om transparens och renhet ökar intresset för produkter som tydligt informerar om att de är ”fria från” någonting vi helst inte sätter i oss. Vi vill försäkra oss om att maten inte innehåller något ohälsosamt eller skadligt.
Sapir på trenden: Ät dig pigg med Eat Clean

4. Allt med måtta: En mer holistisk hälsa på väg
De senaste årets mat- och träningshets har startat en motreaktion och nu förhåller vi oss mer avslappnat till kraven. Istället för att räkna kalorier och kilometer fokuserar vi på livskvalitet och balans, med tid att umgås och koppla av.
Sapir på trenden: Mindful Eating: är du som du äter?

5. Ansvarsfull konsumtion: Ger gott samvete
Oron för orättvisa produktionsvillkor, miljöpåverkan och bristande djuromsorg betyder allt mer. Vi vill bidra till att göra en skillnad med sättet vi konsumerar, och vi vill att butiker visar samma ställningstagande. Ekologiska livsmedel har de senaste åren ökat kraftigt.
Sapir på trenden: Gröna vågen flyttar in till staden

6. Hållbarhet: Balans i ”bokföringen”
Det finns även en ökad medvetenhet om andra aspekter som bidrar till större hållbarhet, som förnybar energi, smarta transporter eller att minimera matspill. Vi vill få information om hur företagen arbetar med att förbättra hållbarheten genom innovation och nya lösningar.
Sapir på trenden: Ratad mat blir ny business

7. Flexitarianen: En utmaning för köttkulturen
Vi har ändrat synen på var protein ska komma ifrån. Allt fler minskar eller väljer bort kött till middag, av miljömässiga, hälsomässiga eller ekonomiska skäl. Vi sparar hellre och lägger mer pengar på bättre kvalitet och djuromsorg.
Sapir på trenden: Big business för veganska burgare

8. Länge leve Foodien: Matupplevelser och matälskare
Mat har blivit ett stort intresseområde som vi gärna utforskar, och utmanar smaklökarna med nya smaker. Vi prioriterar matupplevelser och att återupptäcka gamla traditioner, där man sätter värde på att laga maten från grunden. Metoder som fermentering och syltning trendar.
Sapir på trenden: Vilda smakexperiment bygger Ibiza Food Studio

 

Taggar: | | |