storm-sapir

Generation Ordning, frälsning och nya aktivister

REDAKTIONEN. Ur kaos kommer ordning brukar man ju säga, men just nu verkar det som att vi befinner oss mitt i stormen med IS’ härjande, flyktingvåg och finansiell osäkerhet. Men Sapir grottar ner sig i trendspaningar för 2016 som trots allt inger hopp inför det kommande året.

Analysföretaget Kairos Future skriver i sin trendrapport att ”2016 blir ett år som präglas av disruption, rotation och jakten på frälsning”. Deras trendspaning inför det nya året förmedlar att vi befinner oss i en storm som kan leda till skiften inom bland annat ekonomi, geopolitik, klimat, ekonomi, teknologi och värderingar. Spännande! Inte minst ser de nya aktivister som går före politiker. Det är superentreprenörer och storbolag som investerar i långsiktigt hållbara lösningar på långsiktiga utmaningar.

Innovation Group är inne på samma spår och skriver att företag idag förväntas ha ett högre värde och socialt uppdrag. Som exempel har Lego satsat 150 miljoner dollar på research för att hitta hållbara material och Ikea 1 miljard dollar i förnyelsebar energi. Utöver välgörenhet handlar det alltså om investeringar i en grön omställning.

Trendspaningarna förmedlar unisont en mörk framtid för energibolagen. Kairos Future tar upp Citibanks uträkning, att energibolagen bör skriva ned sina tillgångar med 100 000 miljarder dollar. Att investera hållbart blir alltmer synonymt med att följa pengarna.

Vi går inte bara mot en soldriven ekonomi utan också mot en delningsekonomi där vi delar taxi, boende och bil för en mindre peng. Unga går samtidigt från att prioritera frihet till att jobba för trygghet. Generation Ordning tar över, skriver Kairos future. Vi vill städa kroppen från gifter och äta samma mat som de som bor i de så kallade blåa zonerna, för att bli lika gamla. Den äldre generationen spås för övrigt ta en allt större plats i marknadsföringen eftersom vi demografiskt ser en boom av pensionärer.

På New York Times boklista ligger japanskan Marie Kondos ”The life-changing way of tidying up” högt upp och andrahandsmarkanden för kläder växer så det knakar. Bland annat har företaget ThredUp nyligen samlat in 81 miljoner dollar i en investeringsrunda. Vi vill inte bara sortera i garderoben, utan också filtrera bort intryck och annonser. Överlevnadsstrategin bygger bland annat på att färglägga ifyllnadsböcker.

Företagen måste hitta nya sätt att nå potentiella kunder och så kallade native lösningar tar över alltmer, där läsarnas intresse måste förtjänas – ”content is king” är nya mottot. Samtidigt har uttrycket ”geek chic” blivit det nya buzzordet och lyxvarumärken som Louis Vuitton anordnar så kallade hackathons för att analysera data och genom kodning lära känna sina kunder bättre.

Boendet verkar också ta allt mer flexibla vägar. Antalet singelhushåll ökar och vi tvingas bo allt mindre och justerar ytorna därefter.

Ja, vägen till frälsning har många väg(g)ar!