HJÄRNKOLL

Få mer gjort på mindre tid

HJÄRNKOLL.  Den digitala utvecklingen har gett oss en ändlös mängd bra saker. Strömmad musik. Bildbloggar. Digitala hörapparater. Onlinepizza. Saker som gör våra liv lättare. På köpet fick vi ett konstant flöde av information och tid som slukas i strömmen av sociala flöden. Det eggande plinget av sms, nyheter, tips, länkar och virala snackisar meddelar löpande att någonting nytt och viktigt händer, någon annanstans.

Möjligheten att bli avbruten och distraherad har aldrig varit större. Men vi måste ju hålla oss ajour, insisterar vi. Dessutom är vi proffs på att ha många bollar i luften, det intygade vi redan under arbetsintervjun. Så, hur är det då möjligt att jobba en hel dag utan att hinna med allt man borde?

Den mänskliga hjärnan är inte skapt för att göra flera saker samtidigt, och när vi tvingar den att ständigt skifta fokus blir den slö och långsam. Ofta arbetar vi med något tills vi blir distraherade, eller tills någon pockar på vår uppmärksamhet, varpå vi öppnar ett parallellt sidospår där vi stannar kvar – tills något distraherar oss igen. Med andra ord; vi är som en webbläsare med 40 flikar öppna samtidigt. Syntax error.

Tvärtemot vad många tror visar forskningen att multitasking skapar en överstimulans som skadar hjärnan. Det försämrar inte bara vårt minne, tankeverksamhet och koncentrationsförmåga, utan ökar även produktionen av adrenalin och stresshormon. Lyckligtvis finns flera hets-fria hacks för att öka vår förmåga att fokusera och producera, som inte innebär att jobba hårdare, utan smartare.

3 tricks för att sluta motarbeta och börja samarbeta:

1. Hjärngympa – Precis som en muskel blir hjärnan starkare när du tränar den. Öva på att göra en sak åt gången. En. Börja litet; ställ ett alarm på tre minuter, under vilket du inte får göra någonting annat än just denna enda uppgift. Utan avbrott för att svara i telefonen eller googla ett konstigt ord. Allting kan vänta i tre minuter. Öka sedan tiden successivt till fem minuter, tio, och så vidare.

2. Pausa – Kanske det svåraste av allt när man är stressad för att kunna avvara tid. Men hjärnan vare sig vill eller orkar gå på högsta växel särskilt länge. Genom att gå ifrån och vila från intryck i fem minuter, laddar du dina mentala energidepåer och arbetar snabbare och mer effektivt när du återgår.

3. Kroppskoll – När vi inte hinner med alla sysslor under dygnets timmar är det lätt att prioritera viktiga uppgifter framför det kroppen behöver för att orka utföra viktiga uppgifter. Ett moment 22. Men i utbyte mot att fungera och prestera räknar kroppen med att vi tillgodoser biologiska behov som sömn, mat och fysisk aktivitet. Särskilt sömnbrist påverkar hjärnans kognitiva funktioner (uppmärksamhet, minne, inlärning). Lägg dig i rimlig tid, även om du inte är trött (kroppen vilar ändå) och släck ner skärmarna någon timme innan.

 

Taggar: | | | |