Hur udda måste du vara?

OTRENDIGT. Ordet mainstream används oftast nedsättande på det vi anser för vanligt och utforskat. För allmänt och brett. För vem vill vara som alla andra; ett offer för det populära och lättillgängliga, när det som är nytt och udda rankar så mycket högre på den sociala statusbarometern?

Men kanske glömmer vi att det som krävs för att göra en trend till vardagsmat, ofta är någonting ganska mycket mer genialiskt än en sommarplåga. Och att det är först när ett koncept håller sig kvar i den stora massan, som det har möjlighet att påverka. Hållbarhet har gått från modeord i pliktskyldiga CSR-manualer till att bli allt mer mainstream. Det har blivit en konstant i rörelse, inte längre tillskriven udda miljöhippies med dreadlocks och stora protestplakat.

Långsamt, ett försiktigt ekoäpple i taget, har vi tagit oss fram till en större förståelse för vår egen roll i planetens ekosystem. Och för första gången anpassat oss efter jorden, istället för att manipulera jorden till att passa sig oss. Det är inte längre bara modiga mindre aktörer som sticker ut hakan, miljöfrågan drivs nu av den stora massan likväl som av globala storföretag. Det är en förutsättning för att överleva, inte bara som företag, men som människor.

Allt fler länder ökar takten i omställningen till  fossilfria transporter, hållbara städer stiger på agendan och Tesla är ett lika självklart hushållsnamn som Volvo. Biohacking gör ett kraftigt intågande, vi inser framgångsfaktorn i hållbara fonder och jämställda aktieportföljer. Och det är troligtvis ganska sällan du hör någon klaga över att hållbarhet “känns lite år 2010”.