altromondo yoga

Jennie Liljefors lär dig läka kroppen med Yoga

SINNE. Efter år av försök att trycka undan en traumatisk händelse, small det. Kroppen skrek åt Jennie Liljefors att ta tag i problemet och sluta försöka trycka bort minnena. Men hur gör man det? Hur får man kroppen att förlåta det som hänt? För Jennie blev yogan räddningen. Nu har hon skrivit boken som förklarar hur.

Vem: Jennie Liljefors
Gör: Äger och driver Altromondo yoga studio AB, håller yogaklasser, utbildningar, workshops samt resor i Sverige och Europa.
Favorit yoga-ställning: Svårt att återge bara en. Men Viparita Karani – benen upp mot väggen, Salamba Sirasana – Huvudstående, Matsyasana – Fisken position

  1. Hur kan Yoga läka?
    Om vi har varit med om ett trauma har vi ofta obalanser i någon del av vår mentala eller fysiska kropp. Yoga kan hjälpa oss att läka när vi:
  • gör andningsövningar där vi kan finna ett andrum och få ett lugnare sinne samt skapa plats för oss själva.
  • utövar medveten närvaro där vi lär oss acceptera och försonas med oss själva, så att vi når ett mjukt och kärleksfullt sätt att vara i vår kropp.
  • utövar positioner som är synkroniserade med andningen, vilket hjälper oss släppa på spänningar, bli av med negativ stress, stänga av våra inre alarmsystem och lätta på instängda känslor som hjälplöshet, rädsla och oro, som ofta kommer efter ett trauma.
  1. Har vi svårt att se kopplingen mellan psykiskt och fysiskt välmående?
    Jag tycker att det har skett ett skifte i samhället då man uppmärksammar och accepterar att psyke och fysik påverkar varandra. Att ta sig tid till att vila och slappna av varje dag hjälper oss att mota bort stress, läka dess bieffekter samt förhindra att stressen blir kronisk. Jag är övertygad om att min yogapraktik har hjälpt mig genom smärtsamma perioder. Jag har fått tillfälle att möta och bearbeta min sorg och släppa ut känslor och trötthet, så att jag kunnat klara av att ta hand om mitt liv, min familj och mitt jobb. Till våren kommer jag ha nya klasser på schemat som jag döpt till Healing yoga – en klass som du kan ta vad du än vill vårda och hela.
  1. Har kroppen bättre minne än hjärnan?
    När man är med om ett trauma kan man utlösa sitt försvarssystem. ”Fäkta eller fly” är en naturlig överlevnadsinstinkt för att skydda sig från situationen. Om man inte får utlopp för det, för att man inte kan fly eller fäkta, kan det slå på ett annat system där man blir som orörlig. Man kan då känna att man inte är i kontakt med sitt sinne eller sin kropp, och minnena från händelsen kan bli fragmenterade. Efteråt kan man drabbas av flashbacks när något i ens omgivning påminner om något från traumat. Man kanske inte förstår själv vad det är man är med om, men sinnet kan luras att man är med om händelsen igen och då får kroppen fysiska förnimmelser. På det sättet kan man säga att kroppen minns.
  1. Boken är en handbok där läsaren själv kan utföra övningarna med din handledning. Vem passar boken för?
    Boken passar för alla som vill vårda sig själva, återhämta sig, stärka upp sin kropp, lära sig andas djupare, lära sig meditation och varför det är så bra (och att det inte är så svårt). Boken har även program för specifika områden såsom svag rygg, spänd nacke, problem med matsmältning samt olika tillstånd som posttraumatiskt stressyndrom, PMS, klimakteriebesvär, infertilitet. Det är dock viktigt att poängtera att yoga inte passar alla samt att yoga inte är någon quick-fix utan kräver tålamod.
  1. Ge oss dina tre bästa tips på hur vi ska hantera något vi upplever som tungt och svårt!
    Prata, berätta, dela. Men sök också hjälp. Vi står starkare på jorden genom att dela med oss av våra berättelser och vi kommer upptäcka att vi inte är ensamma om att genomgå trauman och kriser. En tanke som hjälpt mig genom livet är att se att de hinder som kommer i min väg är just min väg till djupare utveckling. Med yoga som redskap har jag kunnat fokusera på att komma över hindren och samtidigt stanna nära min sanning och min innersta vilja. Börja varsamt att praktisera meditation eller medveten närvaro. Detta kommer göra dig mer medveten om här och nu. Det låter dig se mer klart att det trauma eller den jobbiga situationen är en isolerad händelse/händelser och att det finns/kommer att finnas tid och rum då du inte är i traumat. Detta kan ge dig styrka till att börja ta dig ur situationen.