• Acute Art

    Snart kan du se konst av giganterna Marina Abramović, Jeff Koons och Olafur Eliasson i det virtuella galleriet Acute Art.

  • Acute Art

    Konstnärstrion tror inte att den nya tekniken kommer förändra deras sätt att skapa. Men den ger dem nya möjligheter att komma bort ifrån ett tvådimensionellt tänkande.

  • Acute Art

    Installationskonstnären Olafur Eliasson balanserar ofta mellan det artificiella och verkliga. I sitt konstverk Rainbow ger han oss möjligheten att interagera med fallande regndropparna. 

  • Acute Art

    VR-tekniken fascinerar Jeff Koons, som menar att de som kreatörer nu kan skapa i stort sett vad som helst. Här är hans virtuella ballerina.

  • Acute Art

    I Rising använder Marina Abramović en virtuell verklighet för att konfrontera tittarna med klimatkrisen. För att simulera att Marina drunknar, filmades hon i en vattentank som fylldes på med vatten.

Kliv in i Acute Art – galleriet utan väggar

VIRTUELL VERKLIGHET. I höst lanseras världens första konstgalleri utan väggar, Acute Art. Sapir fick en förhandstitt på de första virtuella konstverken, presenterade av tre av världens mest kända konstnärer: Marina Abramović, Jeff Koons och Olafur Eliasson.

På kreativitet- och innovationsfestivalen Symposium Stockholm, i juni, möttes tre konstgiganter på scen för att prata om vad den tekniska utvecklingen kommer ha för inverkan på deras konstnärskap. Vilka möjligheter som VR kommer ge dem för att involvera sin publik?

För Marina Abramović, en pionjär inom performancekonst, har åskådarnas närvaro alltid varit en viktig ingrediens. Hennes signum är att hon utsätter sig själv för andras känslor och reaktioner i sina performanceverk. På så vis kan konsten förändras, mitt i stunden.

Även i konstverket Rising vill hon engagera sin publik, men den här gången i ett virtuellt format. I den animerade filmen målar hon upp en scen som visar hur världen kan se ut om hundra år, om vi inte bestämmer oss för att ta klimathoten på allvar.

Drunka eller inte drunkna?
Marina ger sina åskådare en emotionell utmaning. Genom att illustrera hur en klimatförändring skulle kunna påverka henne själv – bokstavligen på liv och död – målar hon upp ett gastkramande scenario.

I filmen ligger en animerad version av Marina i vattnet framför ett smältande isberg. Tittaren ställs inför ett antal val, som påverkar om vattnet stiger eller inte. Om man inte förmår sig att göra vissa förändringar i sitt liv, drunknar Marina. Budskapet blir ganska snabbt glasklart: Mänskligheten går under om vi inte bestämmer oss för att ta klimathoten på allvar

– Hur publiken påverkas av att hjälpa någon, genom en virtuell upplevelse, intresserar mig, säger Marina.

Men det är viktigt för henne att tekniken inte har ett eget värde i hennes verk. Hon ser istället VR som ett sätt att nå fram till betraktaren.

 

Galleri utan väggar
Konstnärstrion Abramović, Koons och Eliasson tror inte att den nya tekniken kommer förändra deras sätt att skapa konst. Den är bara ytterligare ett verktyg i deras skapande, som ger dem nya möjligheter att komma bort ifrån ett tvådimensionellt tänkande. Med VR-tekniken kan de också låta sin publik bli en del av konsten.

I Jeff Koons verk Phryne har en virtuell dansös huvudrollen. För att skapa henne filmades en ballerina från New York Ballet, sedan animerades hennes rörelser. Beroende på hur åskådaren interagerar med ballerinan förändras dansen i konstverket. Och i Olafur Eliassons verk Rainbow kan publiken interagera med de fallande regndropparna.

Det virtuella konstgalleriet Acute Art kommer att lanseras i slutet av oktober. Och när konstvärlden bjuder in modern teknik uppstår en helt ny värld av möjliga möten. Konstnären och publiken kan träffa varandra, även om de befinner sig på helt olika platser i världen.