• lugn

    Skaffa lakan som får dig att aldrig vilja lämna sängen.

  • lugn

    Djupdyk ned i kulturkonsumtion.

  • lugn

    Zona ut med hjälp appar som guidar i mindfulness, meditation, yoga eller terapi.

Slappa som ett proffs

VILA. När du pressat dig till det yttersta under hela december och stressat hjärnans nervbanor 24/7 med klappjakt, glöggrace och julpyssel har det äntligen blivit dags att varva ned. Logga ut från dina sociala medier, sätt telefonen på ljudlöst lugn, ta på dig din allra skönaste pyjamas och följ Sapirs tre steg för det ultimata hemmahänget.

Första steget
Skaffa lakan som får dig att aldrig vilja lämna sängen. Svenska Ogland gör sängkläder som kombinerar design, kvalitet och hundra procent hållbar tillverkning. Produkterna är tillverkade av biodynamiskt odlad egyptisk bomull och certifierade enligt Demeter, GOTS (Global Organic Textile Standard) och Fairtrade. Den bästa kudden är ett gott samvete säger man, i Oglands fall gäller det både bildligt och bokstavligt.

Andra steget
Zona ut med hjälp appar som guidar i mindfulness, meditation, yoga eller terapi. Några välbeprövade förslag till lugn är Headspace, som är skapad av före detta buddistmunken Andy Puddicombe, Stressa ned av svenska Eva Johansson och Smiling Mind som drivs av en icke vinstdrivande organisation och är särskilt fokuserade på unga människor.

Tredje steget
Djupdyk ned i kulturkonsumtion. Tv-kanalerna har naturligtvis storladdat med filmer och serier och streamingtjänsterna likaså. Exempelvis visar SVT den tredje säsongen av Fröken Frimans krig och i andra änden av spektrumet bränner Kanal 5 av hela Pirates of the Caribbean-sviten. Eller varför inte ta itu med en Augustpris-vinnare i romanform av Lina Wollfs De polygotta älskarna, föredrar du fakta så är Ulf Danielssons senaste bok Vårt klot så ömkligt litet en otroligt insatt och välskriven redogörelse för jordens historia ur ett kosmiskt perspektiv. För spelsugna och vetgiriga besserwissrar i alla åldrar så rekommenderas sällskapsspelet Vem vet mest baserat på tv-programmet med samma namn.

Följer du ovanstående och är ledig under mellandagarna kommer du garanterat att bli dagvill, så glöm inte bort att ställa ett larm på nyårsdagen söndag 1 januari så du hinner duscha och stryka skjortan till årets första arbetsdag måndag 2 januari.