• Surdegsbröd bakat med kärlek och lokala råvaror.

  • mathantverk

    Mathantverk skapar smakrika produkter utan onödiga tillsatser, som är lätta att spåra till sitt ursprung.

  • På nya Yh-utbildningen i samiskt mathantverk får du bland annat bekanta dig med den norrländsk slow food, som röding.

  • I Sverige finns tusentals mathantverks-företag som arbetar med råvaror som förädlas varsamt, ofta i liten skala.

  • Stekost är på tapeten, och utgör en av grenarna under SM i Mathantverk i Åre.

  • På Eldrimners charkuterikurs lär du dig bemästra korvar i kubik.

  • Brödsniff och kläm under SM i Mathantverk.

  • På Printz Bageri på Stallarholmen sätts pizzadeg på stenmalet mjöl till sallad på sörmländska råvaror. Foto: Jan Pontho.

Norrländsk fjällfisk och SM i stekost

MATKULTUR. Nykärnat gårdsmör, bröd bakat på närproducerat kvarnmjöl, och marmelad från trakten – de senaste åren har lokalt mathantverk fått ett snabbt uppsving. I takt med att knsumenter ställer allt högre krav på att få veta var maten kommer ifrån, ökar antalet småskaliga mathantverkarna.

Under hösten frodas de kulinariska traditionerna särskilt i norra Sverige. I oktober går matmässan Særimner av stapeln i Åre, där producenter, foodies och matkreatörer samlas för att sniffa in det senaste. I år gästas mässan även av internationella dragplåstret och matlegenden Carlo Petrini, som grundade Slow Food-rörelsen.

Samtidigt infaller SM i Svenskt Mathantverk där proffsen bland annat kan tävla i klasserna Stekost, Mjölksyrade grönsaker, Ättiksinläggningar och Ostkaka.

En bit längre upp, i Jokkmokk, lanseras en Yh-utbildning i samiskt mathantverk, som ska man förmedla gamla kunskaper som tidigare bara gått i arv från generation till generation. Sápmi-kulturen, som också faller inom slow food-rörelsen, är starkt präglad av ett helhetsperspektiv där så mycket som möjligt tas tillvara. Här finns ett spännande kök med ren, älg, fjällfisk, fågel, bär och vildväxande örter. Tanken är att studenterna också ska bli ambassadörer för samiska mattraditioner och verka som matkreatörer.

Passionen för lokal, hållbar och traditionell mat har även plockats upp av Tillväxtverket, som i samarbete med Visit Uppland börjar marknadsföra det gårdstäta området Fjärdhundraland (ofta kallat Sveriges Provence) till utländska turister.

Taggar: | | | | |