• Millennials har kallats för mingelgenerationen, Pippi Långstrumps barnbarn och Generation Y.

  • När det är dags för ett generationsskifte är det viktigt att jobba med integration på arbetsplatsen, menar ledarskapsexperten Emma Pihl. millennials

    När det är dags för ett generationsskifte är det viktigt att jobba med integration på arbetsplatsen, menar ledarskapsexperten Emma Pihl. Foto: Paulina Westerlind.

  • Generationskrockar på en arbetsplats kan också leda till nya synergier. millennials

    Generationskrockar på en arbetsplats kan också leda till nya synergier.

  • Att jobba med ett syfte, och inte bara för pengar, blir allt mer viktigt för den nya gruppen av arbetskraft. millennials

    Att jobba med ett syfte, och inte bara för pengar, blir allt mer viktigt för den nya gruppen av arbetskraft.

  • Generation Z, födda på slutet av 90-talet och början av 2000-talet, är den mest uppkopplade generationen någonsin. I snitt äger de fem uppkopplade enheter. millennials

    Generation Z, födda på slutet av 90-talet och början av 2000-talet, är den mest uppkopplade generationen någonsin. I snitt äger de fem uppkopplade enheter.

  • Sandra Bourbon, alias Framtidsfeministen, är en av den nya generationens makthavare. millennials

    Sandra Bourbon, alias Framtidsfeministen, är en av den nya generationens makthavare. Foto: Emir Fejzic.

  • När de nya generationerna tar över förändras både värderingar och förebilder. millennials

    När de nya generationerna tar över förändras både värderingar och förebilder.

Pippi Långstrumps barnbarn tar över världen

SKIFTE. Generation Y och Z gör snabbt avtryck på arbetsmarknaden, där de utmanar status quo och omformar den globala ekonomin. Men vilka är de – och hur kommer de att påverka framtidens näringsliv? Sapir har tagit tempen på de nya makthavarna.

Inom fem år kommer 75 procent av arbetskraften bestå av av personer födda efter 1980. Ett generationsskifte lett av millennials – även kallade Generation Y, Pippi Långstrumps barnbarn och mingelgenerationen – och som syftar på de födda omkring 1979-1994. Om ytterligare några år kommer även Generation Z, födda 1995-2012, att göra intåg på arbetsmarknaden.

Nya drivkrafter
De är framtidens talanger: positivt inställda till att ändra sin livsstil för att leva mer hållbart, och en drivande faktor i framväxten av gig-ekonomins flexibla arbetsmarknad. De ser inte heller samhällsförändringar som ett hot mot sin livsstil. Deras arbetsvanor och värderingar är annorlunda, och man ifrågasätter uppgifter snarare än att bara leverera under en auktoritet.

Sandra Bourbon, mer känd som Framtidsfeministen, är en av många millennial-entreprenörer på börsen. Hon investerar bara i jämställda bolag, och genom sin omvärldsbevakning hjälper hon sina följare hålla koll på vilka företag som är jämställda. Hon anser att företag behöver attrahera arbetskraft med helt andra medel nu än tidigare.

– Syftet med att arbeta har förändrats. Vi vill bli stimulerade på jobbet, ha roliga arbetsuppgifter och ett högre syfte med det vi gör. Jag kallar det för ’Purpose before profit’.

Klyftor kan ge kreativ boost
Våra olikheter hamnar allt mer i fokus. Så vad kommer hända nu, när olika generationer måste samarbeta i arbetslivet?

Emma Pihl föreläser och skriver böcker om generationsskillnader och ledarskap, och menar att det är viktigt att företag rustar sig inför det stundande skiftet på arbetsmarknaden.

– Möten mellan olika generationer behöver inte innebära missförstånd och kulturkrockar. De kan också fungera som ett underlag för kreativitet, även om det kan innebära någon form av integrationsarbete.

Hennes tips är att se skillnaderna som något positivt, och att vi drar lärdom av varandra. Det innebär att företag behöver förbereda sig på en ny typ av ledarskap och coachning.

– Genom att förstå och respektera varandras olikheter, behov och styrkor kan vi också dra nytta av dem. På så vis går det att skapa synergier där varje generation kommer till nytta. Tillsammans kan vi skapa större lönsamhet.

Dessa skillnader ger oss nämligen viktiga ledtrådar för att lära oss mer om vad olika generationers målgrupper vill ha.

– Unga är ju också de nya konsumenterna, och sitter på en stor kunskap och trendkoll.

Mer mångfald och nya förebilder
Analysföretaget Kairos Future hjälper företag att förstå och forma sin framtid bättre, och redan för tio år sedan rapporterade de om att ett värderingskifte var i antågande. Deras undersökningar bekräftar bland annat att millenniumgenerationen har en betydligt mer positiv inställning till ett multi-etniskt samhälle, och att de söker det som är äkta.

När Generation Y och Z gör sig redo att möta arbetslivet blir känslan av att ha ett högre syfte viktigare. Värden som meningsfullhet och äkthet har blivit mycket viktigare – det handlar inte längre bara om att hitta en arbetsgivare som går med vinst. Vi står inför en ny tid, som kanske bäst exemplifieras av Sandra Bourbon:

– Mina föräldrar lyssnade på bankernas ekonomiråd, det gör inte vi. Vi vill hellre få råd av en lyckad, ung, entreprenör som vi kan identifiera oss med, som Isabella Löwengrip.

Mer om Generation Y och Z
– En millennial är storkonsument av media. I genomsnitt spenderar de 18 timmar per dygn till någon typ av media, både online och offline.
– 40 procent av alla millennials använder hellre emojis än ord när de kommunicerar med varandra
– Youtube är en viktig kanal för Generation Z. Mer än hälften av dem använder Youtube för i sina skolarbeten.
– Millennials har ett stort intresse för entreprenörskap. 86 procent av dem tycker att vi behöver fler småföretag.
– Även Generation Z drömmer om att bli egenföretagare. 76 procent hoppas att de kan arbeta med sina hobbys i framtiden.
– Det är inte enkelt att fånga de här två generationernas uppmärksamhet på nätet, de har ett så kallat ”attention span” på åtta sekunder.

Källa: Advertising Age och Dagens Analys.