• Använder du alla dina sinnen när du äter?

Mindful Eating: är du som du äter?

HÄLSA. Ofta äter vi av anledningar som inte har med hunger att göra. För att det är gott, för att vi är sugna, för att vara sociala, eller som belöning, bestraffning, eller vana. I det moderna samhället har vårt förhållande till mat blivit allt mer komplex: stressmagar och snabbmat blir vanligare och det är lätt hänt att vi överäter när vi är stressade, eller när livet känns jobbigt och vi vill fly ifrån oss själva – till exempel genom att tröstäta. Samtidigt uppmanas vi att vara smala och hälsosamma, kroppsidealen har aldrig varit magrare och minsta extrakilo utlöser hälsohets.

Mindful eating handlar om att ge maten sin fulla uppmärksamhet men också att fylla tallriken med det som får både dig och planeten att må bra. Vi är ju så vana vid att fokusera på vad man får och inte får äta, svart eller vitt. Istället för fixeringen kring VAD vi äter kanske vi skulle lägga mer fokus på HUR. Med lite övning kan det leda till ett mer avslappnat och hållbart förhållande till den maten vi äter.

Precis som annan mindfulness och meditation är mindful eating ett förhållningsätt som man tränar regelbundet över tid. Det låter nästan banalt i sin enkelhet – men enligt experterna för det med sig en rad fördelar. Mer fokus på hur du äter, inte vad du äter, kan ändra föreställningarna om vad du vill stoppa i dig till det bättre. Att nyfiket utforska anledningar till varför man äter (som inte handlar om hunger) kan också minska risken för överätning. Det är absolut ingen diet utan snarare en möjlighet att verkligen njuta av den goda maten!

5 tips för mindful eating:

1. Sakta ner
Ett bra sätt att börja är att sänka hastigheten. Genom att tugga lite långsammare och känna maten i munnen innan du sväljer hjälper du dig att rikta uppmärksamheten till det du gör.

2. Ta vara på tystnaden
Försök äta i tystnad om det går. Funkar kanske bäst då man äter själv men är du med andra kan du i alla fall inleda måltiden i tystnad för att sedan prata om smakerna och konsistensen på maten som ett sätt att behålla uppmärksamheten.

3. Skärmfria måltider
Låt mobilen ligga kvar i fickan, stäng av tv:n och lägg ifrån dig boken. När du äter, bara ät.

4. Använd alla sinnen
Rikta uppmärksamheten på hur maten smakar i munnen. Hur är konsistensen? Hur låter det när du tuggar? Vilka tankar och känslor väcks när du äter? Hur ser maten ut på tallriken?

5. Ha koll på maten
Var gärna lite extra uppmärksam på hur maten har kommit till. Var kan grönsakerna ha odlats? Hur har de skördats och transporterats? Var kommer köttet ifrån? En inte helt ovanlig konsekvens är att man helt enkelt blir mer nyfiken på hur maten kommer till och känner större skillnad mellan olika råvaror och hur de har producerats. Med det sagt går det såklart lika bra att utöva mindful eating med en flottig hamburgare som med en rawfoodsallad.

På Daily Bits Of kan du ta en webbkurs om du vill prova på mindful eating.

Taggar: | | |