• Men en egen takodling, kan varuhuset spara in både på transporter och minska sin lagerhållning av frukt och grönt. takodlling

    Men en egen takodling kan ett varuhus spara in både på transporter och minska sin lagerhållning av frukt och grönt.

  • Att använda tak som odlingsytor, kan bli vanligare i framtiden, även i affärsyfte. Illustration: Skiss från Delhaize. takodling

    Att använda tak som odlingsytor kan bli vanligare i framtiden, även i affärssyfte. Illustration: Skiss från Delhaize.

  • Med en egen takodling kan varuhuset Delhaize erbjuda sina kunder härodlade produkter. takodling

    Snart kan varuhuset Delhaize erbjuda sina kunder riktigt härodlade produkter.

Närproducerat når nya höjder

TAKODLING. I takt med att städerna växer blir också hustaken grönare. Fler vill kunna odla själva och i brist på mark blickar man uppåt. Hittills är det mest hemmaodlarna som dominerat stadens tak – men i sommar blir det belgiska varuhuset Delhaize först ut i Europa med att ta taket i beslag för att odla egna butiksgrödor.

Över varuhusets Delhaizes tak, i Bryssel, sträcker sig 320 kvm takyta som kommer ge plats för butikens egen odling, både under öppen himmel och i växthus. På så sätt kommer man kunna skapa en trivsam miljö för fler grödor, trots väderomslag, och också kunna skapa en plats för odling året runt. Skörden säljs sedan direkt till butikens kunder. Mer närproducerat än så här, blir det knappas i en storstad.

Odlingen kommer ske på ett hållbart sätt, men trots det kommer varuhuset inte att ansöka om att eko-certifiera sin odling. Utifrån det nuvarande regelverket krävs det nämligen att odlingen sker direkt i marken för att få eko-klassas, vilket per definition gör det omöjligt för takodlade gröna gobitar att få den rätta ekostämpeln.

Förutom att det är odlingen är positiv både för miljö och människa, finns det också business i det hela. Delhaizes styrelse tror att det kommer locka många nyfikna och medvetna konsumenter, men företaget slipper också kostsam logistik i form av transport och lagerhållning för just frukt och grönt. Helt enkelt ekonomiskt smart för företaget – och ett trevligt inslag i stadsbilden.

Butiken har fått mycket uppmärksamhet för sitt koncept, både i media och bland politiker. Enligt Bryssels miljöminister, Céline Fremault, är det här initiativet helt i linje med Bryssels ambition om att förbättra förutsättningarna för och kvalitén på lokalproducerade varor.

Taggar: | | |