• Flera av Stutterheims regnjackor har blivit döpta till svenska platser, till vänster modellen

    Flera av Stutterheims regnjackor har blivit döpta till svenska platser, till vänster modellen "Stockholm" och till höger "Göteborg".

Svensk melankoli skapade modesuccé

RETRO. Morfaderns gamla regnrock fick Alexander Stutterheim att skapa en uppdaterad svensk klädklassiker. Stutterheim Raincoats har sedan dess setts både på rapparen Kanye West och skådespelerskan Natalie Portman.

När copywritern Alexander Stutterheims morfar går bort, får han i uppdrag att städa ur släktens hus på Arholma i Stockholms skärgård. På en krok hänger hans morfars gamla regnrock och Alexander får en lysande idé. Varför inte göra en modern variant av den?

Den klassiska fiskarrocken blir förebilden för den uppdaterade regnkappan, som döps till Arholma, efter släktgården. En prototyp tas fram på Alexanders köksgolv och de första tvåhundra handgjorda exemplaren säljs direkt i hans lägenhet. För att kunna hinna leverera regnrockar skaffas både kontor och medarbetare – och 2010 grundas Stutterheim Raincoats. Tillverkningen flyttas från Borås till Polen, med fortsatt fokus på god hantverkskvalitet och tidlöshet. Varumärkets berättelse knyter an till skandinavisk natur och svensk melankoli. Med en regnruskig skärgårdshöst som fond myntas Stutterheims träffsäkra slogan: ”Swedish melancholy at its driest”.

De senaste åren har varumärket samarbetat med en rad internationella partners såsom Barney’s New York, Jay Z, Volvo, och Garance Doré och burits av artister som Kanye West, Julia Roberts och Natalie Portman.

 

 

 

Taggar: | | |