• amandah andersson

    - Det här skulle ha blivit ett skärp, men det kommer bli något annat, säger Amandah.

  • Till hösten börjar Amandah Andersson studera igen, men den här gången blir det Konstfack. Tidigare har hon utbildat sig vid Beckmans.

  • Amandah Andersson

    Sidenkimoni från kollektionen som släpptes i november 2015. Foto: Klara Granberg.

  • Just nu går många tankar till att fundera på hur det egna märket ska utvecklas och bli mer tillgängligt.

  • Idag är siden det enda material Amandah använder, men hon letar efter fler hållbara material som skulle kunna fungera för hennes märke.

  • - Jag hoppas att mode i framtiden är en mer inbjudande värld och att det finns mer rörelsevidd och vidare diskussioner, säger Amandah.

  • Amandah Anderson

    Kimono från Amandahs första kollektion som släpptes i november 2015. Foto: Klara Granberg.

Svenskt stjärnskott jobbar mot ett nytt modessystem

MODE. Designern Amandah Anderssons Kimonos fick modevärlden att tappa hakan när de först såg marknadens ljus i november 2015. Nu drömmer hon om att skapa ett helt nytt modesystem.

I Amandahs värld är plaggen vi väljer bärare av en större diskussion. De kan förändra oss och vår omgivning och det är därför ett nytt modesystem är så viktigt. Ett system där skapare, konsumenter och producenter i mycket större utsträckning samarbetar.

– Mitt intresse för hållbarhet har funnits länge och det jag främst är intresserad av är det psykologiska, den identitetsbyggande delen som hänger ihop med mode. Hur kommer det sig att vi inte bara förändrar vårt beteende, även när vi vet att vi borde?

I november 2015 släpptes Amandah Anderssons första egna kollektion, där signaturplagget kimonon är det som sätter prägeln. Skapad i skirt siden och tryckt med hållbara, ekologiska färger får den bäraren att framstå som svävande när hen rör sig. Linjerna är vackra och mönstren talar sitt alldeles egna språk. Eller Amandahs språk. För hon vill att plaggen ska påverka konsumenten.

– Jag vill inte pracka på eller undervisa. Men jag försöker i mina printar och bilder förmedla en större diskussion som skulle kunna leda till att människor gör nya val och hittar nya sätta att konsumera på.

Extravagant moderevolution
Amandah kallar sig en klassisk renässansmänniska, någon som gärna gör tusen saker samtidigt. Hon menar att det behövs helt nya sätt att tänka för att vi ska få till en förändring som verkligen kan göra skillnad. I hennes vision av det nya modesystemet ryms mer extrema variationer där inget är omöjligt, det maximalistiska syns överallt och alla klär sig efter eget huvud. Här styr lusten och glädjen snarare än ängslighet och trygga zoner.

– Jag ser ett konstnärsimperium framför mig, där man verkligen bara får skapa. Att få vara i en kontext med andra konstnärer där vi arbetar tvärdisciplinärt och nyttjar gentjänster, tjänster och byteshandel. Sen vill jag att konsumenten ska ha en plats i det här, men exakt hur det ska se ut vet jag inte riktigt, men det handlar om att hitta nya sätt att konsumera på, inte sluta konsumera.

Det finns också ett gigantiskt slott som hyser en konstnärsateljé i den där drömmen, men än så länge är det Stockholms city och den lilla lokalen på Hagagatan som rymmer Amandahs planer och drömmar. Och medan hon funderar på hur hon ska ta sitt märke vidare, göra det mer hållbart, utveckla det och försöka hitta nya modeller för att dra ned på kostnaderna utan att försämra kvalitén, ska hon börja plugga igen.

– Till hösten börjar jag på Craft-linjen på Konstfack. Det ska bli underbart att få fokusera på det. Att bara få gå in i den skapande processen och jobba, säger hon.

 

Vem: Amandah Andersson

Gör: Designer

Vill: Skapa ett helt nytt modesystem, där skapare, producenter och konsumenter har mer kontakt
Mer info: amandahandersson