• Till vänster: Federico Herrero. L-R Amansalva, 2014. Till höger: Pia Camil. L-R Fragmento 8 1, 2014.

    Till vänster: Federico Herrero. L-R Amansalva, 2014. Till höger: Pia Camil. L-R Fragmento 8 1, 2014.

  • Jorge Mayet. Entre Dos Aguas, 2008. Eltråd, papper, akryl och tyg.

    Jorge Mayet. Entre Dos Aguas, 2008. Eltråd, papper, akryl och tyg.

  • Diego Mendoza Imbachi. The poetics of Reflection, 2014.

    Diego Mendoza Imbachi. The poetics of Reflection, 2014.

  • Alexandre de Cunha. Glasfärg på gummidäck. Ruby/Magnolia, 2004.

    Alexandre de Cunha. Glasfärg på gummidäck. Ruby/Magnolia, 2004.

  • Rafael Gómezbarros. Casa Tomada, 2013.

    Rafael Gómezbarros. Casa Tomada, 2013.

  • Richard Wilson. 20:50, fast installation, 1987. 8000 liter olja i stålbassäng.

    Richard Wilson. 20:50, fast installation, 1987. 8000 liter olja i stålbassäng.

  • Richard Wilson. 20:50, fast installation, 1987. 8000 liter olja i stålbassäng.

    Richard Wilson. 20:50, fast installation, 1987. 8000 liter olja i stålbassäng.

Oljebassäng på Saatchi Gallery i London

NOTIS. I år är det trettio år sedan Saatchi Gallery i London för första gången slog upp portarna till Englands största galleri för samtidskonst. I den första utställningen fanns bland annat Andy Warhol, Cy Twombly och Donald Judd representerade. Då var samtidskonst något som främst intresserade de redan insatta, idag lockar museet alla typer av besökare, från hela världen. På Saatchi Gallery finns inga barriärer runt konstverken. Det ska vara fri luft mellan besökarna och upplevelsen. Galleriet visar oupptäckta unga konstnärer blandat med giganter. Visionen från galleriets sida är att visa konstnärer som idag är okända, men som kan bli morgondagens Damien Hirst. Dessutom vill de att konst ska nå ut till en bredare publik som inte redan är konstintresserade och man har därför gjort det helt gratis att gå in.

Taggar: | | | |