smoothie-boost-autum-sapir

Så ekoboostar du inför jobbhösten

NY ENERGI. I takt med att dagarna blir kortare och energidepåerna efter semestern börjar sina, kan det vara svårt att hålla motivationen uppe. Sapir listar de mest boostande dryckestipsen i höstmörkret.

Te – en klassik höstvärmare
Bli varm inombords och låt de härliga örterna ge dig energi. Ett hett tips är Yogi te som ger dig två booster på samma gång, dels för kroppen och dels för humöret. Teet är ekologist, gott och finns i många olika smaker och varje tepåse har ett peppande tillrop tryckt på sig, exempelvis ”You are unlimited”.

Juice – läskande vitaminer
Pressa en juice på de sista resterna från trädgården, eller fynda frukt och grönt som är i säsong. Såväl rödbetor som morötter är riktigt goda att göra juice på, och blir en given succé till frukosten. Toppa med lite ingefära, citron eller mynta för en extra boost för såväl smak som hälsa.

Smoothie – en perfekt start på dagen
Grönt är både gott och nyttigt, och även hållbart. Visste du att bladspenat faktiskt blir nyttigare när den mixas? Perfekt ingrediens i mellanmålet. Du kan också ta till vara på blasten från grönsakerna, till exempel från rödbetorna eller morötterna, och minska matspillet. För lite extra protein och fluffighet, knäck i ett ägg.

Must – lika god kall som varm
Ta till vara på trädgårdens överblivna frukt och musta din egen must. Must är hett och många musterier har blomstrat upp de senaste åren, så om du inte pallar göra din egen must finns det många att välja mellan, exempelvis Palla musteri. De mustar på outnyttjad frukt från generösa tomtägare, både ekologiskt och hållbart.

Varm choklad
Vem älskar inte en rykande kopp varm choklad? Skippa mjölken och gör chokladen på vegetabilisk mjölkdryck istället, så slipper du mjölkproteiner som kan vara ansträngande för magen. Om nöden kallar och kylen gapar tom går det även fint att koka god choklad på vatten.

Taggar: | | |