redaktionen-sapir

Så skippar du sommarens umgängesnevros

CITYSLICKER. Du sitter väl inte inne och ugglar när solen skiner? Kanske har du någon gång fått frågan, välment inlindad i en förebrående blick. För med åtta mörka månader om året följer den nervösa övertygelsen om att vi måste maxa varje solig dag som om det var vår absolut sista. Företrädesvis med en skärgårdsklippa och ett sammansvetsat kompisgäng.

Först då kan vi leva ut drömmen vi befäste i värmeböljan under den legendariska sommaren 1994; när Vattenfestivalen dränkte alla sorger, fotbollen var enastående och den numera kultförklarade reklamen gick varm till tonerna av Tommy Nilssons Dina Färger Var Blå. Sommaren när ingenting kunde gå fel.

För skärgårdsgänget som hade tur med vädret hade också tur med samhörigheten, och i 22 år har jakten på densamma gjort ”Pripps blå-sommar” till ett vedertaget begrepp. Det handlar inte om ölen, det handlar om känslan av gemenskap och svensk sommaridyll. Ibland så stark att vi känner oss utanför när vi inte har den, eller glömmer att fråga oss själva om det är vad vi faktiskt vill.

Men låt 2016 bli året vi bryter förtrollningen, kastar kraven från -94 och skapar nya idyller. Kanske är dina färger blå, men de kan också vara brokiga som stadens gränder. Och kanske handlar sommaren inte om vad vi gör eller var vi är, utan om att just våga vara där vi är. Skapa vår egen sommarreklam. Det kanske är på en kajuta mot skärgården, men det kan också vara ugglandes inomhus på soffan när vi fångar dagen med Netflix.

För när havet och skogen inte är för dig, ta staden tillbaka. Stå rakryggad kvar på asfalten utan skuldkänslor. Välj dig själv. Utnyttja industrisemesterns ödslighet och turista i din egen stad. Upptäktsvandra på gator du aldrig gått, och för ultimat pepp – ta redaktionens sommar-spellista med dig i lurarna.

Taggar: | | | |