Skejtanarkisten Ants Neo om passionen för lastcyklar

GURU. Ants Neo är skejtanarkisten som tycker att folk borde göra lite mer som de vill, och inte som alla andra. Han är med och driver organisationsföreningen Stockholm Suburban Surfers och driver företaget Sideways, jobbar för att främja brädsport och få fler att inse lastcykelns storhet. Med tre barn, brädutrustning och luft i lungorna tar han sig numer runt Stockholm med en eldriven lastcykel, även om han faktiskt saknar den muskeldrivna. Bort med det konventionella, in med lite jävlar anamma, menar Ants Neo.

Lastcykel – Den enklaste och förmånligaste “life-hacken” för

Hälsan
Det praktista
Ekonomin
Miljön
Rättvisan

Mitt sätt att transportera mig var troligen likt de flestas i Stockholm. Jag har trängts i bussar och tunnelbana, ägt bil i perioder men också cyklat för att transportera mig genom åren. Jag har alltid varit aktiv med träning på olika sätt, men slående för mig har varit att jag ofta underskattat den dagliga motionen av att cykla och hur bra jag mått av det på alla sätt.

När jag fick familj visade sig transportbehoven tydligt, samtidigt som tiden och ekonomin blev allt snävare. Jag började fundera på om det inte fanns något bättre sätt att lösa det på. Jag mindes en vän som några år tidigare så varmt pratade om lastcykeln. Lastcyklar är inte billiga, så jag tänkte verkligen efter innan jag körde “all in”. Jag sålde bilen, beställde den dyraste varianten, Bullitt Cargo Bike, för drygt 30.000 kr och började cykla till precis allt.

Hälsan
Det blev direkt mellan 2-8 mil per dag, ofta 6 dagar i veckan. Jag låg och skakade på nätterna, tappade över 20 kg i vikt och kom ner på samma matchvikt som jag haft som 20-åring. Jag insåg att cykel, speciellt lastcykel, gör underverk för människors hälsa.

Det praktiska
Lastcykeln ersätter bilen mer än väl på alla korta sträckor. Säng från Ikea, tvättmaskin från butiken, diskmaskin till pumpbyte, storhandling för hushållet från dörr till dörr. Det blev till och med enklare än att åka bil, trots att det handlade om att cykla i flera mil. Köra mina tre barn till aktiviteter tillsammans med sportutrustning var heller inga problem. Det finns även elmotorer som tämligen enkelt kan kompletteras till cykeln, om man skulle vilja det.

Ekonomin
Jag sparar 80.000 kronor per år i löpande kostnader jämfört med att ha bil. Tidsmässigt går det kanske rätt ut, men jag spenderar hellre en kvart mer på cykeln än att varje dag behöva flytta bilen för städgata, parkering, service, tanka, tvätta, skotta och behöva oroa mig för den i allmänhet. Jag hyr eller lånar bil när vi ska längre sträckor, eller så tar vi tåget i möjligaste mån. Dessutom menar forskare att cykeln sparar samhället flera kronor per mil jämfört med bilen. Jag slipper också trängas i bussar och tunnelbana.

Miljön
Bättre miljö är kanske det mest självklara argumentet, både lokalt och globalt. I städerna är cyklar dessutom platsbesparande jämfört med bilar. Forskarna är nu ense om att över 50 procent av all biltrafik i städer kan ersättas av cykeltransporter. Buller är ett stort problem, det förstod jag när Obama hälsade på i Stockholm. Inte en bil på stadens gator mitt på dagen var en fantastisk upplevelse. Och en hjälpmotor på cykeln kan faktiskt spara mer av jordens resurser än en cykel utan eldrift, eftersom chansen är större att du faktiskt väljer cykeln när du kommer fram lättare, snabbare och längre.

Rättvisan
Jag anser att varje körd mil bil bekostar ett krig någonstans på jorden. Jag vet att det uttalandet såklart stör många, men jag tycker att vi behöver bli påminda om det här. Det är alltid de mest utsatta som förtrycks kring oljans ekonomi.

Jag hävdar att alla friska människor i städer och samhällen kan välja cykeln i mycket större utsträckning än många gör idag. Lastcykeln skulle kunna vara många familjers lösning för en enklare och bättre livstil. Det finns en rad olika varianter på lastcykel, för olika behov. Vad väntar du på? Jag önskar jag hade gjort detta för länge sedan!

Ants Neos Cykelinspiration

  • Stockholms regionala cykelplan visar kalkyler på att för varje satsad krona spar samhället 13 kronor, lågt räknat. I kalkylen är ökat hälsa en del av besparingarna.
Taggar: | |