• Fabrice monteiro

    Oljespill, ett av de nio miljöproblem som Fabrice gestaltar med sina andar.

  • Fabrice Monteiro

    Anden som adresserar jordens sopberg.

  • Fabrice monteiro

    Det handlar inte om att rädda planeten, den kommer att överleva oss. Det handlar om att rädda oss själva, menar Fabrice.

Sopkonst lär människan att rädda sig själv

AVFALLSHISTORIA. Att konst väcker tankar, känslor och i bästa fall får människor att reflektera är tydligt vid en tillbakablick i konsthistorien. Picassos ”Guernica” har exempelvis blivit en symbol för fred och Louise Bourgeois dramatiska skulpturer har haft enorm betydelse för den feministiska konsten och kvinnliga konstnärer. Så hur kan konsten användas för att få människor att förstå klimat- och miljöfrågor? Belgisk-Beninske fotografen, modellen och industridesignern Fabrice Monteiro har skapat konstprojektet The Prophecy. En saga om när moder jord skickade andar till jorden för att få människan att börja samarbeta och tillsammans lösa miljöproblemen vi skapat.

Vem: Fabrice Monteiro

Vad: Fotograf

Var: Verksam i Dakar, Senegal

Mer info: Hemsida

Mission: Utbildad civilingengör som under sin tidiga modellkarriär kom i kontakt med fotografi. Han insåg att han hade en talang och använder nu den

för att genom sina fotoprojekt påverka åskådaren att leva i större samklang inte bara med naturen, utan också med sina medmänniskor.[/col]


The Prophecy består av nio fotografier som alla ingår i en historia. Bilderna visar andar som är skapade utifrån ett specifikt miljöproblem och är placerad mitt i den kontexten. Jorderosion, plast i haven, oljespill och luftföroreningar för att nämna några. Sagan beskriver hur Moder jord under miljontals år har skapat jorden, men att det bara tagit några hundra år för människan att kraftigt skada detta livsverk. Hon skickar sina andar till människorna som en varningens signal. De är ohyggliga varelser, skrämmande i hela sin utformning. De kliver ner från sopberg, upp ur hav och reser sig över torra skördar. Historien och fotografierna, som bland annat nyligen ställdes ut på Photo Basel 2017, ska förhoppningsvis bli en barnbok framöver. Sagan har Fabrice skapat, men andarnas utformning har tagits fram i samarbete med den senegalesiske stylisten Doulsy.

– 2012 fick jag träffa Senegals miljöminister som gav mig de 20 värsta miljöproblemen i Västafrika just då, utifrån de valde jag ut nio stycken som skulle kunna funka att gestalta som andar, säger Fabrice.

Rädda oss själva
Det handlar inte om att rädda planeten, den kommer att överleva oss. Det handlar om att rädda oss själva, menar Fabrice. Men hur ska man prata om miljöproblemen på ett sätt som får människor att lyssna?

– Det gäller att hitta språket i det land där jag verkar, säger han. I många afrikanska länder tror man till exempel på andar och att föremål är besjälade. Därför skapade jag den här berättelsen, så att jag kan nå främst barnen, som sen kan prata vidare med sina föräldrar.

Det var när Fabrice flyttade till Senegal 2011 som han insåg att människor inte hade någon kunskap om miljöförstörelsen. Han såg invånarnas skräp flyta upp på Dakars stränder och förstod att det var här hans saga skulle ha sin början.

Ingen domedagsprofetia
Även om de mörka andarna vid en första anblick kan uppfattas om oändligt dystopiska, så är tanken snarare att vi ska inse att vi faktiskt har möjligheten att vända det dåliga till något bra. Om vi bara samarbetar. Det är inte en domedagsprofetia han skapat. Det är hopp och engagemang.

– Jag tror verkligen på att massorna är redo för det samarbete som krävs för att lösa de här problemen. Det kanske låter utopiskt, men det är det inte för mig. Jag tror att vi måste jobba mot det. Och det handlar inte bara om miljön, men den är klockan som kommer väcka oss.

Taggar: | | | |