• nasa

    Airbus framtidskoncept Voltaire utvecklas för att bli världens första flygplan utan koldioxidutsläpp.

  • nasa

    Nasas vision av energisnåla N3-X.

  • nasa

    Flyget Double Bubble hoppas flyga med en hastighet som bryter ljudbarriären så snart som 2027.

  • nasa

    Framtidens luftåk enligt Airbus.

Här är framtidens passagerarplan

FLYGTEKNIK. Amerikanska rymd- och luftfartsmyndigheten NASA finansierar flera olika flygplansprojekt med potential att förändra vårt resande radikalt. Framförallt siktar man på att utveckla en grönare flygteknik. Och medan dagens flygplan ser ungefär ut som de gjorde för 60 år sedan, har de nya koncept som arbetas fram betydligt större designinnovationer. Vi har kikat närmare på några:

D8 – bryter ljudbarriären
Kallas även ”double bubble”på grund av sitt dubbla skrov. Under utveckling av bland andra Massachusetts Institute of Technology (MIT) och med stöd av NASA kan den komma att flyga med en hastighet som bryter ljudbarriären, kanske så snart som 2027. Det innebär en halverad bränsleförbrukning jämfört med dagens mest energisnåla plan.

N3-X och Sugar Volt – hybridplan för upplevelser
Andra förslag som utvecklas inom ramen för satsningen är Nasas egna N3-X och Boeings Sugar Volt, som både är energisnåla hybridplan. De är även utformade på helt nya sätt vilket öppnar möjligheten för nya interiörer och upplevelser ombord – tänk flygplansmingel!

Voltaire – radikal ubåtsdesign och noll koldioxidutsläpp
Kanske mest radikal av dem alla är Airbus framtidskoncept Voltaire. Med en design som närmast liknar en utbåt ska den drivas av nästa generations batteriteknik och supermotorer för att skapa världens första flygplan med noll koldioxidutsläpp.

Många av dessa idéer är fortfarande på ritbordsstadiet, men med snabb teknikutveckling kanske vi ser de nya siluetter i himlen tidigare än vi tror.