• Hos Nikki kan man önska vilken smak man vill, kanske blir det just din hon provar att göra nästa gång?

  • Stikkinikki

    Det är inte jättemånga saker i livet som man ska ta på riktigt stort allvar, men de små glädjeämnena bör man ägna mycket uppmärksamhet. Som glass, tycker StikkiNikki.

  • stikkinikki

    Nicole Emson gör det hon älskar; glass. Trivs du inte med det du gör borde du sluta, tycker hon.

  • stikkinikki

    Nikkis bok Ice Pops ger dig recepten på glassen du kan göra hemma.

StikkiNikki tar över Stockholm med stöddig veganglass

ENTREPRENÖR. Kön framför den chockrosa fasaden är tillräckligt lång för att enkelt vara till en rockkonsert. Det är den inte, vilket en lycklig ko på väggen intygar med löfte om “Organic gelato”. För i andra änden står en kvinna och skopar glass. En rockstjärna av andra mått, iförd t-shirt med fet text över bröstet: ”Don’t mess with Texas”.

Hon heter Nicole Emson, mer känd som Nikki bakom Stockholms hetaste glassbar StikkiNikki, inflyttad från Texas – och mycket riktigt ingen du vill “mess with”.

– Elaka människor suger. De får mindre glasskopor, intygar hon. Livet är för kort för att ta andras skit. Det ska vara kul att arbeta, om du inte skrattar minst en gång om dan är det dags att byta jobb.

Hon har bakat sig runt världen som pastry chef i Taiwan, Bermuda, Frankrike, Kina och Italien, med den amerikanskt orädda attityden i behåll. Först i Stockholm la hon ankar, i en liten kiosk vid vattnet på Tegelbacken. Åtta år senare har den växt till sex omåttligt populära glasskaféer, varav två nya för sommaren 2016, och nästa år expanderar hon till livsmedelsbutiker.

– Att äga en glassbutik är lite som att driva en leksaksaffär för restaurangbranschen, glass gör människor glada! I år har trycket varit enormt särskilt på veganglass och vi har utökat sortimentet från 10 till 40 procent.

I disken framför henne ligger någonting nytt varje dag; hon har sammanlagt sålt 650 smaker från egenutvecklade recept. Alltid kravmärkt, ekologiskt och gjort för hand. Dagligen. Här finns några klassiker, men framför allt experimentella smaker med oväntade råvaror i ännu mer oväntade kombinationer – de verkliga publikdragarna. Du kan fynda en strut Campari Grapefruit eller Sweat Pea, lägga vantarna på en messmörs-gelato eller en kall skopa blodpudding med bacon.

– Jag vill göra roliga saker, och skapar ofta nya smaker på förfrågan, vilket har lett till en del udda kombinationer – men de går konstigt nog ändå alltid åt. There’s always room for icecream!

Bara du är snäll
De udda smakerna är en del av konceptet som gör sig bra på sociala medier, den enda kanal Nikki använder då hon inte tror på traditionell marknadsföring. Hon tror inte heller på giriga pengaföretag, eller att arbeta ihjäl sig. Istället har hon byggt ett personligt företag som fokuserar på produktkvalitet, och att ha roligt. Allting börjar i rekryteringsprocessen, och här spelar det ingen roll om du är 50 år eller 15, och aldrig har haft ett jobb tidigare.

– Vi har inga regler, i slutänden handlar allt om trivsel. Idag arbetar 40 personer för mig och de är alla anställda enbart baserat på hur trevliga de är. Vi jobbar större delen av livet – vad är viktigare än att göra det med människor du tycker om?

Då butikerna bara håller öppet från mars till september, varpå Nikki låser dörrarna och åker till Costa Rica för att surfa, drivs affärerna till stor del av säsongsarbetare. Vilket innebär 40 nya rekryteringar, varje vår.

– Jag förlorar såklart bra personal som kan vara svåra att ersätta. Men jag gillar att lära upp nya och se dem utvecklas och bli bättre än vad jag är. Det enda som kan få dig avskedad är om du är otrevlig, säger hon och ser upprörd ut vid blotta tanken.

Och den personliga affärsmodellen sträcker sig ända till hemsidans kontaktinformation, där hon har listat sitt privata mobilnummer.

– Det är väl ingenting man förväntar sig av en affär, men jag gillar att prata med kunderna. Det enda som kan bli jobbigt är när de ringer fulla klockan ett på natten och vill ha glass!

 

Namn: Nicole “Nikki” Emson

Ålder: 43 år

Familj: Dottern Jacquline, 5 år

Gör: Konditor och ägare av  glasskaféet StikkiNikki

Mer info: Facebook

Glassa hemma: Ett 50-tal av Nikkis glassrecept hittar du i hennes bok Stikkinikkis ICE POPS – Glass på pinne

 

Nikkis 3 favoriter på menyn:

1. Stracciatella (hederlig vaniljglass med krossad choklad)
2. Lemon Basil (citron och basilika-sorbét)
3. Salted Caramel/Belgian Chocolate (karamelliserad kolaglass med havssalt och belgisk choklad)

Nikkis 3 bästa business-tips:

1. Anställ människor som tycker om människor, och lär dem resten.
2. Det är fascinerande hur mycket svenskar bryr sig om vad andra tycker. Gör din grej och jämför dig inte med konkurrenter eller andra individer, titta istället på andra marknader, som Amerika eller Australien.
3. Det är långa dagar och hårt jobb att driva ett företag. Du måste gilla att vara din egen chef, och inse att livet inte handlar om att jobba ihjäl sig.

…och största misstag:
När jag öppnade den första kiosken beställde jag köksmaskiner för 600.000 kronor, men jag hade tagit fel mått och när de levererades gick de inte in genom dörren. Där stod jag ensam på kajen med ett berg maskiner, det var bara att sätta mig och såga upp sidan av kiosken för hand.

Taggar: | | | |