• hållbarhet

    "Det går inflation i ordet hållbarhet", menar varumärkesstrateg John Mellkvist.

  • hållbarhet

    Har företag vattnat ur ordet hållbart och glömt bort fantasin? Foto: Ian Schneider

John Mellkvist: Tänk bort hållbarheten!

Gästinlägg av John Mellkvist, varumärkesstrateg och trendanalytiker.

FÖRETAG. Saker vi aldrig trodde skulle ske, håller på att bli normalitet. Vi väljer de vegetariska alternativen på restaurangen. Bilfantaster drömmer om elbilar, och vi blir glada när vi läser att våra kläder är gjorda av återvunna PET-flaskor. Hur blev det möjligt?

Svaret är enkelt. För att miljöalternativen numera är lika bra som- eller bättre än övriga alternativ. När jag medverkade i en paneldebatt under fjolårets Almedalsvecka satte moderatorn Henrik Schyffert träffsäkert fingret på hållbarhetstrendens största problem:

”När jag kollade upp hur många företag som hade ordet ”hållbarhet” på sitt program hittade jag 543 stycken. Sedan kollade jag hur många som hade ordet ”fantasi” på sitt program – och det var noll.”

Det vill säga: ALLA pratar om det. ALLA tror att det räcker att prata om hållbarhet för att fixa skivan. ALLA tror att ALLA lyssnar. Men det finns en risk att vi pratar sönder världens viktigaste trend. Ordet som handlar om hur vi säkrar vår planet, håller helt enkelt på att vattnas ur. Hållbarhet har blivit ett modeord, en kommersiell markör som mer än något vill säga: ”Kom och köp av oss, vi är att lita på för vi tänker på miljön”.

Och varför är det ett problem? Jo, precis som under IT-bubblan på 90-talet beblandar sig lycksökare med seriösa aktörer på ett sätt som gör det svårt att skilja snack från verkstad. Det går inflation i ordet hållbarhet när det ska in överallt. Och risken för en bubbla som till slut spricker, den ökar.

Här är tre enkla råd:

  1. Ta vardagliga problem och lös dem på ett inspirerande sätt, som hade övertygat även utan hållbarhetsargumentet. Bygg in tydliga insatser för ekologiska, ekonomiska eller sociala områden. De mest framgångsrika hållbarhetsarbetarna vi har just nu, exempelvis Elon Musk och Blake Mycoscie, har hållbarhet som startpunkt, vilket gör att de inte behöver prata om det annat än som en självklarhet.
  2. Anpassa kommunikationen till den du talar med. När Al Gore lanserade filmen ”En obekväm sanning” 2006 gjorde han det i mörk kostym och slips – och han gjorde det eftersom det var viktigare att vinna förtroende hos beslutsfattare och företagsledare, än hos miljörörelsen.
  3. Fortsätt göra ännu mer och ännu viktigare insatser för planeten, men använd hållbarhet som ett stöd- eller efterköpsargument. Där fungerar det mycket bättre. Tänk på din verksamhet som en förpackning där du flyttar miljöargumenten till etiketten på baksidan. Då markerar du att hållbarhet är en hygienfaktor, och det är där den hör hemma.
Taggar: | |