John Mellkvist

Så möter företag bäst framtiden

Veckans gästskribent John Mellkvist, framtidsspanare och varumärkesstrateg på Mindmakers PR, slår ett slag för fördelen med att låta hållbarhet vara ett stödargument.

DEBATT. Tillhör du dem som tycker att ordet hållbarhet klingar lite tråkigt eller präktigt? Jag klandrar dig inte. Ordet har överanvänts, för att inte säga misshandlats, de senaste åren. Samtidigt behövs det nu mer än någonsin, när klimatförnekare har nått den yttersta makten i världen. De goda nyheterna är att mottagligheten för hållbara budskap är större än någonsin och att företagen kan lyfta bilden av sig själva – allt förutsatt att sammanhanget känns intressant eller innovativt nog. Så låt oss lägga i en extra växel – här är tre exempel som förhoppningsvis kan inspirera till ett mer effektivt och inte minst lönsamt hållbarhetsarbete.

Egotrippa
En viktig insikt: När det gäller hållbarhetsarbete bryr sig de flesta redan om planeten, men i faktiska köpbeslut väger det egna intresset tyngre än moder jords dito. Då säger jag: utnyttja det! Om ditt företag vill ha ett tyngre hållbarhetsarbete: gör ert finaste alternativ till det mest hållbara. Skapa något som skulle utmärka sig även utan hållbarhetsdimensionen, och ge det en unik identitet. Det vill säga, vill du sälja resetransporter via tåg ska du beskriva möjligheterna som tåget ger, och maximera tågupplevelsen snarare än att peka på att det är ett miljövänligare transportmedel än bil och flyg. En klädkollektion tillverkad av återvunnet skräp från världshaven behöver vara så bra att den skulle vara köpstark även om den hade tillverkats på traditionellt sätt. Och så vidare.

Förändra upplevelsen
Vad är din bild av frusen färdigmat? New York-baserade hälsoföretaget Euphebe har som mål att förändra amerikanska matvanor där processad mat orsakat en epidemi av övervikt, diabetes och kroniska sjukdomar. Företaget som kan ses som en hybrid mellan livsmedelsföretag och hälsolabb erbjuder en ”28 day reboot”, en omstart av din kosthållning genom ett månadslångt hälsoprogram. Maten levereras djupfryst veckovis, och i din smartphone finns en hälsocoach som hjälper dig med disciplinen (den kanske största fienden). Helt enligt föregående punkt avser Euphebe genomföra sin amerikanska matrevolution ”person-by-person”. Den personliga hälsan sätts först, därefter presenteras stödargumenten ”låt oss sänka sjukvårdskostnaderna och lämna efter oss ett mer hållbart ekologiskt fotavtryck”. Att alla produkter är växtbaserade nämns knappt, det är underförstått. Euphebe gör mat underordnad ett helt nytt sätt att tänka hälsa och hållbarhet.

Inte där ännu?
Om er verksamhet inte är tillräckligt hållbar idag, kommunicera ett modigt mål istället. Börja med att formulera en självkritisk insikt (var gärna lite hård), sätt upp ett tydligt mål, påbörja er resa mot detta genom många konkreta symboliska handlingar. Det är i alla lägen så mycket bättre att själv påtala sina brister än att de pressas fram ur en informationschef med svettig panna. Tydliggör era budskap så effektivt som möjligt. Bilder äter siffror till frukost, så därför: visualisera status och mål så de kan förstås vid en snabb Facebook-skrollning. Ett bra knep för att underlätta kommunikationen är att se på er verksamhet (hur stor den än är) som en människa – inte som en institution eller ett föremål. En insikt som är så oerhört underskattad då, är att företag precis som människor vinner både sympati, attraktionskraft och upplevs starkare genom öppen självkritik och modet att erkänna sina misstag. Fortfarande svårt? Se underläget som en styrkeposition, inte minst medier älskar underdogs som har oddsen emot sig. Det finns ofta en stor oförlöst kraft som kan släppas loss genom att visa en vilja att förändra sig.

Taggar: | | |