• Grundarna Christina Roth och Stephanie Dettman får hela tiden positiv feedback på sitt varumärke, och menar att miljövänligt smink ligger helt rätt i tiden.

    Grundarna Christina Roth och Stephanie Dettman får hela tiden positiv feedback på sitt varumärke, och menar att miljövänligt smink ligger helt rätt i tiden.

  • "För oss är lyx att veta att vi bara har bra innehåll i våra produkter", säger Christina och Stephanie.

    "För oss är lyx att veta att vi bara har bra innehåll i våra produkter", säger Christina och Stephanie.

  • undgretel-sapir-3

  • Und Gretel arbetar för att människor ska sluta tänka på miljövänligt smink som otillräckligt och tråkigt.

    Und Gretel arbetar för att människor ska sluta tänka på miljövänligt smink som otillräckligt och tråkigt.

  • undgretel-sapir-5

Giftfri och lyxig kosmetika hos tyska Und Gretel

INTERVJU Tyska sminkmärket Und Gretel inspireras av sagan om Hans och Greta och styrs av intuition när de gör smink utan gifter.

Den internationellt kända makeupartisten Christina Roth vänder upp och ner på fördomarna om ekologiskt smink som tråkigt och färglöst. Tillsammans med sin kompanjon och produktspecialist Stephanie Dettman, har hon skapat märket som för samman ekologiskt med vågat, sexigt och lyxigt. Christina träffar kändisar från hela världen, och för tio år sedan började hon allt oftare få frågan om vilka produkter hon använde och om de var miljövänliga. Hon försökte hitta alternativ till de giftstinna läppstiften och ögonskuggorna, men fick ofta inse att de lovade mer än de kunde hålla.

– Ofta saknades de riktigt fina färgerna och de höll inte samma höga kvalité som de märken jag brukade använda, berättar Christina.

Smink som gränsöverskridare
I januari i år släpptes den första kollektionen och Und Gretel är idag välkänt i Tyskland. I och med Pop Up Berlin, den kringresande reklamversionen av det riktiga Berlin, kom det också till Sverige i början av hösten. Pop Up Berlin är VisitBerlins sätt att sprida kunskap om Berlin utomlands. Genom att veckla ut en miniversion av staden på olika platser i Europa visar de upp några av de främsta entreprenörerna i staden, och hoppas på så sätt kunna locka turister till landet. Och precis som Pop Up Berlin gör en stad rörlig över landsgränserna, gör Und Gretel människor rörliga över personligheternas gränser. För smink tillåter bäraren att beträda ny mark, menar Stephanie.

– Det är så roligt att leka, man går in i olika roller. En dag rökiga och mystiska ögon, en annan kanske bara lite mascara. Man kan lämna hemmet som någon annan! Dessutom förstärker det ens skönhet, vilket är det bästa med smink.

Sagoinspiration
Marknaden för ekologiskt smink växer och Christina tror att det inom fem år är det normala, och att det konventionella och giftiga sminket kommer fasas ut. Deras återförsäljare vittnar om ett ökat kundintresse och kan se hur icke ekologiska eller miljövänliga produkter får utstå fler och mer kritiska frågor från konsumenterna.

– Precis som för Greta i sagan om Hans och Greta, handlade det till viss del om intuition när vi startade. Greta lyckas lura in häxan i ugnen och på så sätt bli fri, eftersom hon kände på sig att häxan var lättlurad. För oss handlade det om att vi fick känslan av att det här är produkter som borde finnas på marknaden, men när vi insåg att de inte gjorde det bestämde vi oss för att skapa dem själva, säger Christina. Skönhetsmarknaden är enorm och tvingar både oss och naturen att betala ett högt pris, säger christina.

Vem: Christina Roth och Stepahnie Dettman
Vad: Ägare av det ekologiska sminkmärket Und Gretel
Varför: För att ekologiskt smink är det enda rätta

Mer info: undgretel.com

Taggar: | | |