• Drömmen om att designa har funnits sedan tioårsåldern. Idag satsar Adebayo Oke-Lawal mot att erövra hela världen.

    Drömmen om att designa har funnits sedan tioårsåldern. Idag satsar Adebayo Oke-Lawal mot att erövra hela världen. Foto: Simon Deiner/SDR Photo.

  • Årets kollektion innehåller en hel del orange. Här från visningen i Kapstaden i början av Februari.

    Årets kollektion innehåller en hel del orange. Här från visningen i Kapstaden i början av Februari. Foto: Simon Deiner/SDR Photo.

  • All tillverkning sker i Nigeria för att gynna den lokala industrin.

    All tillverkning sker i Nigeria för att gynna den lokala industrin.

  • Adebayo vill att Orange Culture ska representera individualitet och ge bäraren en känsla av stolthet.

    Adebayo vill att Orange Culture ska representera individualitet och ge bäraren en känsla av stolthet. Foto: Simon Deiner/SDR Photo.

  • "Min relation till färg är väldigt emotionell. För att berätta min historia behöver jag färg".

    - Min relation till färg är väldigt emotionell. För att berätta min historia behöver jag färg, säger Adebayo Oke-Lawal. Foto: Simon Deiner/SDR Photo.

  • orange-culture-foto-tope-horpload-sapir-4.jpg

Streetwear från Lagos hyllas av Italiensk modeelit

MODE. När han var liten förstörde Adebayo Oke-Lawal väggar och bord med sina färgpennor. Nu förstör han den förlegade bilden av Afrika med sin design, och låter kläderna berätta om en plats där visioner frodas.

Chockrosa, mossgrönt, illblått och sprakande rött: den nigerianske designern Adebayo Oke-Lawal skapar kläder som sticker ut, i egna märket Orange Culture. De berättar om ett modernt och urbant samhälle, där visionärer och nytänkande människor trängs på Lagos gator.

– Bilden av Afrika och den afrikanske mannen är förlegad, och alldeles för negativ. Jag vill att människor ska få positiva tankar i huvudet när de hör ordet Afrika, för att de tänker på Orange Culture, säger Adebayo.

Orange Culture, som etablerades 2011, har snabbt genererat stor internationell uppmärksamhet. Under den viktiga italienska design- och modeveckan i Florens, Pitti Uomo 2015, blev han utvald att visa upp sina kreationer. Hans skapelser vänder blickar och visar även upp en ny kontinent – som kräver sin plats i världen. I Adebayos design finns en afrikansk historia. Känslan av att detta bara är början är inarbetad i varje söm, varje linje. Det är här det händer, och den som inte hoppar på tåget står snart ensam kvar. Adebayo har redan ett showroom i London, och kläderna går även att köpa i butiker i USA, men hans vision är mycket större än så.

– Jag vill lyfta mansmodet i Nigeria, och drömmen är att finnas över hela världen!

Handväskor och kostym
Få personer klär sig i färgen orange. Det är inte den mest populära färgen, inte heller den lättaste färgen att bära upp. För att göra det krävs en vilja att sticka ut och stå för den man är. Därför döpte Adebayo sitt märke till just Orange Culture; han vill skapa en rörelse av människor som vågar. Visa att män kan bära massor av färger utan att för den skull vara fjolliga. Ha handväska. Ha känslor. Ha en kostym som matchar ett par rosa strumpor.

– Var Orange! Var DU. Var ärlig som person och i din kreativitet, säger han. Orange Culture representerar en könlös individualism som ger stolthet.

Vem: Adebayo Oke-Lawal

Vad: Grundare av märket Orange Culture

Aktuell: Har just visat sin nya kollektion under modeveckan i Kapstaden
Taggar: | |