vego

Vegoburgare på blodigt allvar

KÖTTSLIGT. Nyligen listade vi Stockholms bästa vegoburgare, men det är inte bara i Sverige som gröna burgare är det sista skriket. Vegetarisk mat är numer big business – vilket exemplifieras av de massiva summorna som välkända techföretag investerat i affärsområdet.

Kalifornien-baserade Beyond Meat var en av de första som lanserade ett köttsubstitut vilket imiterade ”köttsafter” och knapriga stekytor. Bland investerarna syntes bland andra Twitter-grundarna Evan Williams och Biz Stone, samt alla datornördars urfader Bill Gates.

Impossible foods tog stafettpinnen vidare med att skapa den perfekta vegoburgaren. Deras produkt är så nära en vanlig köttsemla man kan komma och ”ser ut, luktar, steks, smakar och blöder” som förebilden. Superhippa restaurangkedjan Momofuku i New York var de första att erbjuda burgaren och mottagandet var överväldigande. Google gav ett bud på 300 miljoner dollar till Impossible Foods, men vegogänget avböjde. Köpesumman var helt enkelt inte tillräcklig.

Yahoo-grundaren Jerry Yang har lagt en ansenlig summa på Hampton Creek som ligger bakom det veganska majonnäsalternativet Just Mayo. 2014 stämde Unilever företaget vilket innebar oväntad marknadsföring, och ironiskt nog har livsmedelsjätten sedan dess lanserat sin egen äggfria majonnäs under det globala varumärket Hellmann’s.

Nu väntar vi bara på att svenska techföretag ska vakna upp inse den ekonomiska potentialen hos den nya vegomaten.

Taggar: | | | | |