Foto: Andreas Rasmusson

Fem snabba med färgnörden Tobias Rasmusson

FEM SNABBA. Hur beskriver du hur en färg ser ut för någon som inte kan se? För de flesta är färger något som bara är. Svåra att beskriva mer än med känslobetingade ord som varm röd, lugnande blå och pigg gul. Men färger påverkar oss dagligen och de som vet vad färger signalerar kan använda dem för att styra oss i våra beteenden. Tobias Rasmusson är kommunikationskonsult och ser färger som ett medel för beteendeförändring. Kan färg förändra världen?

Namn: Tobias Rasmusson
Gör: Kommunikationskonsult och föreläsare.
Aktuell: Bloggar om kommunikation på tobiasrasmusson.se och skriver en bok om ”Den nya kommunikationsrevolutionen”.
Favoritfärg: Blått är flott – världens mest älskade färg.

1. Kan man med hjälp av färgval få människor att agera och välja hållbart?
Absolut. Man kan ta hjälp av färg för att få människor att välja ”rätt”. När det gäller shopping, reklam-och marknadsföringskampanjer kan man se att färg kan påverka vår motivation med så mycket som 80 procent. Tittar vi på produkter så står färgen för mer än 50 procent av alla faktorer som är viktiga för oss när vi ska välja.

Färg kan även direkt påverka vårt beteende: Forskning visar att exponering av rött ökar vår aptit, färgen gör oss även till större risktagare vilket gör att många spelhallar och kasinon väljer att inreda med färgen.

2. Vilken färg tycker du skulle bli den nya symbolfärgen för hållbarhet? Go crazy!
Kanske är det egentligen inte ett byte som är nödvändigt, eftersom grönt också har blivit en kvalitetsmarkör för hållbarhet. Men om vi tänker oss ett byte så kanske gul skulle kunna vara en kandidat. Det ska vara något tvärtemot, ingen mossig, mättad färg som man idag förknippar med miljöfrågor. Gult signalerar energi och kraft. Sprängfullt av vitaminer! Det är en än så länge okodad färg för hållbarhet och vi behöver något som kan sticka ut och ge ny energi till frågan.

3. Är färgkoder internationella?
Svaret på frågan är både och; Skillnaderna ligger i våra inlärda associationsgrunder. Den ena är kulturellt lärd: Exempelvis så är bröllopsklänningar i vår del av världen traditionellt vita vilket symboliserar oskuld. I Kina är å andra sidan vitt sorgens färg.

En färg som vi i väst ser som syndens färg är rött men i delar av Asien representerar den istället lycka och är där brudklänningens färg. Den andra av inlärda egenskaper är individuella associationer: Exempelvis kan ett gult klassrum skapa olustkänslor för den som haft en tuff skolgång medan en annan upplever gult som en glad och positiv färg som associeras med nybakta bullar i mormors kök. Fysiologiska betingelser är medfödda och lika och därmed internationella.

4. Du har gjort en liten färgskola på din blogg. Kan du beskriva vad den går ut på?
Färgskolan är tänkt som en inspirations- och kunskapskälla för alla som är intresserade av hur färger påverkar oss.

5. Hur använder du själv färg i ditt arbete?
Bland annat kan man jobba med färg för att väcka önskade känslor och upplevelser, stärka kopplingar till ett varumärke eller direkt motivera till köp. Privat har jag inrett min arbetshörna med bilder i blått – en färg som enligt forskningen gör oss lugna och produktiva.

Taggar: |