• Rättvisemärkta kaffebönor från småskaliga odlingar - med en ursprungshistoria – gillas av kaffe-konnässörer. statusprylar

    Rättvisemärkta kaffebönor från småskaliga odlingar – med en ursprungshistoria – gillas av kaffe-konnässörer.

  • Vintage-trenden håller i sig, gamla plagg från de stora modehus är riktiga dyrgripar. statussymboler

    Vintage-trenden håller i sig, gamla plagg från de stora modehusen är riktiga dyrgripar.

  • Designerväskan hänger med som en status-accessoar, både för män och kvinnor. Men nu får skinnet gärna vara ekologiskt eller veganskt. Väska i veganskt läder från Steele & Borough. statusprylar

    Designerväskan hänger med som en status-accessoar, både för män och kvinnor. Men nu får skinnet gärna vara ekologiskt eller veganskt. Väska i veganskt läder från Steele & Borough.

  • Mat tillagad över öppen eld ger oss en känsla av naturlig äkthet. Statusprylar

    Mat tillagad över öppen eld ger oss en känsla av naturlig äkthet. Foto: Hanna Bergström och Joel Åhlin.

  • Adidas eftertraktade Yeezy Boost är designad av Kayne West och har bara gjorts i 70 000 exemplar. statusprylar

    Adidas Yeezy Boost är designade av Kayne West och har bara gjorts i 70 000 exemplar.

  • Nu vill vi ha jordnära matupplevelser - restaurangen Agrikultur flyttar ut på landsbygden i två pop-up-restauranger i sommar. statusprylar

    Nu vill vi ha jordnära matupplevelser - restaurangen Agrikultur flyttar ut på landsbygden i två pop-up-restauranger i sommar. Foto: Hanna Bergström och Joel Åhlin.

Märgben och veganska skinnväskor

LYX. Vår syn på lyx håller på att förändras. Statusprylar som dyra bilar, pälsar och diamanter har fått ge plats för rättvisemärkta kaffebönor, unika vintagekläder och lokala, jordnära matupplevelser. Det ska vara utvalt, personligt och gärna ekologiskt.

Fem statustrender á la 2017:

Berättelser – Vi vill ha produkter med en historia. Att servera sitt nymalda kaffe tillsammans med en fakta om bönornas ursprung, odlarens metoder och kaffeplantagets jordmån sätter guldkant på vardagen. Att småskaligt värderas högt är också bönorna från kaffeplantaget Putina Puno i Peru ett bevis för. Kaffet blev utnämnt som världens bästa vid Global Specialty Coffee Expo Seattle 2017 i april i år.

Limiterat och unikt – Kläder och skor som bara säljs under en kort tid i en limiterad upplaga, har blivit de ungas nya statussymboler. När Adidas lanserade sin Yeezy Boost förra helgen, en sneaker som designats i samarbete med artisten Kanye West och bara såldes i en begränsad upplaga i fysiska butiker under en enda dag, köade hundratals personer i timmar utanför butiken Sneakers and Stuff i Stockholm. Adidas har också nyligen gjort  en kollektion med skor gjorda av återvunnen havsplast.

Smakupplevelser – Lyxkrogen har fått konkurrens av unika matupplevelser, gärna i pop-up-restauranger nära naturen, på samma plats som maten har odlats. En soppa på nyplockad harsyra och märgben tillagade över öppen eld ger oss en känsla av naturlig äkthet. Kockarna på Agrikultur i Stockholm, som lagar mat i stan med inspiration från myllan, flyttar exempelvis ut på landet i sommar med två pop-up-restauranger. Den ena i Kullaberg och en på Boesdal Kalkbruk på danska Själland, i ett samarbete med Scandinavian Detours.

Vintage – intresset för tidlösa vintage-kläder verkar inte dö ut. Ett gammalt plagg från något av de stora franska modehusen ger högre poäng på modebarometern än ett nyinköpt. Vintagebutiken Lata Pigan tipsar om att du kan kontrollera om plagget har ett isytt tvättråd för att vara säker på att det är äkta vintage. Det blev nämligen inte lag på tvättrådsetiketter förrän på 60-talet.

Miljömedvetet mode – Vi blir mer och mer intresserade av mode som tar ställning för miljön. Den klassiska designerväskan är fortfarande en kvinnlig status-accessoar, men får gärna vara i ekologiskt garvat läder – eller varför inte veganskt? Stella McCartney vägrar använda skinn i sina kläder, och har tagit fram ett material som liknar skinn till sin veganska signaturväska Falabella Bag. Och det amerikanska kultvarumärket Noah New York, som är inspirerat av surfar- och skateboard-kulturen, använder sina tvättrådsetiketter för att lyfta miljöproblem, som exempelvis hur mycket plast det flyter i havet.

Taggar: | | |