Nerdie by Nerds – självlärda jeanskonstnärer
Ingen bakom jeansmärket Nerdy By Nerds kunde sy när de började, men Adrian Roos plockade isär alla sina favoritjeans för att lära sig. Nu kan de leverera skräddarsydda jeans i vad de kallar Sveriges första fabrik-i-butik.
Vill du se hur dina jeans växer fram kan du titta på när Nerdy By Nerds syr upp dem. Om du har tid förstås, för det tar ungefär sju timmar att färdigställa ett par jeans. Varje söm sys vid de begagnade maskinerna från Gislaved. Varje detalj, varje val, görs av kunden. Hela tiden utvecklar killarna på Nerdy By Nerds sitt sätt att hantera sömmarna och tyget för att få jeansen att bli så slitstarka som möjligt. En gömd söm i svanken, en handvikt gylfsöm.
Drömde om något eget
Gymnasiedrömmen om att få skapa något eget gick via snack om en webbutik (och ngt mer), men blev till slut ett eget skrädderi. De kunde helt enkelt inte låta någon annan bestämma över produkterna de ville sälja. Samma noggrannhet ägnar de åt sitt skrädderi. Idag kommer till exempel nästan allt tyg från mikroväverier i Japan, där man enligt tradition ägnar sig åt naturlig infärgning. Och troligen kommer Nerdy By Nerds utveckla sitt koncept i framtiden;
– Vi har ju fått ihop ett helt skrädderi, så varför inte ett väveri också? Det är ingen idé att försöka med bomull, men tänk om det gick att få till med något nytt spännande material? Vi vill vara med när det smäller till på materialfronten, säger Peter Arneryd.
Rätt kunskap
När Nerdy By Nerds började leta efter personal sökte de efter specialkunskap och ville använda sig av all outnyttjad kunskap som de visste fanns i den utsatta stadsdelen Rosengård i Malmö. Keyong Seob Gooh och Özlem Öztepe satt inne på precis de kunskaper som behövdes, och tillsammans med Peter Arneryd, Adrian Roos och Oscar Andersson gör de nu jeans som inte är färdiga bara för att de lämnar symaskinen. Byxorna fortsätter att forma sig när kunden tar dem på sig. De följer rörelsemönster, lär känna musklerna och formar sig efter dina vanor. Inte som jeansen de själva brukade köpa när de var yngre, som oavsett pris alltid tappade formen och gick sönder.
– Vi ville skapa något hållbart, en produkt som vi kan stå för, avslutar Peter Arneryd.