• snabbmat

  • Foto: Paul M/Unsplash

Amys visar vägen i snabbmatslandet USA

TREND. Bättre snabbmat för både magen och planeten. Efter 27 års försäljning av vegetariska frysrätter ville amerikanska Amys Kitchen utmana branschen genom att starta en helt vegetarisk och ekologisk snabbmatsrestaurang.

Familjeföretaget Amys startade 1987 hemma i köket hos Andy och Rachel Berliner. Paret hade svårt att hitta vegetarisk färdigmat och bestämde sig för att börja producera den själva. Från att sälja hemmagjorda pajer ur hemmet byggde de upp ett framgångsrikt livsmedelsföretag med över 260 produkter och försäljning på 29 marknader.

 2015 öppnades första snabbmatsrestaurangen strax norr om San Francisco i USA. Här serveras allt från burritos till pizza, pommes frites och sallad där allt finns i både veganska eller glutenfria versioner. Amys är särskilt kända för sina burgare som ryktas övertyga den mest inbitna köttälskaren. Ett dedikerat testarbete sägs ligga bakom framgångarna där köttätare, inte vegetarianer, agerade smakråd.

Nu utmanar Amys de etablerade snabbmatskedjorna som inte lever upp till ökade hållbarhetskrav i samhället. Expansionsplaner skissas fram för att ge fler människor tillgång till gott, nyttigt och hållbart käk i snabbmatens förlovade land.

I Sverige säljs några utvalda delar av Amys frysta sortiment hos både ICA och Picard.