Fem snabba med affärsaktivisten Anna Ryott

FEM SNABBA. Mål utan mening är inget för Anna Ryott. Hon har belönats för sitt breda samhällsengagemang, toppar listor som näringslivets mäktigaste och blev för ett par veckor sedan etta på 4potentials lista Top 100 rising potentials.

Namn: Anna Ryott
Familj: Man Michael och två barn, Julian 12 år och Leo 9 år
Jobb: VD på Swedfund som arbetar för att utrota fattigdom genom hållbart företagande. Anna är också en av initiativtagarna till nätverket ”Oss alla” som verkar för att Sverige ska vara ett land där mångfald är en styrka.
Intressen: Löpning, skidåkning och att umgås med familj och vänner.
Tror på: Att vi är den första generationen att utrota extrem fattigdom och sista att rädda planeten
Senaste bok: Shantaram av Gregory David Roberts

1. Du har haft många tunga poster under din karriär inom finans, reklam och frivilligsektorn. Nu är ditt uppdrag att utrota fattigdom genom hållbart företagande. Vad är den gemensamma nämnaren och vad driver dig?
Den gemensamma nämnaren är nog viljan till förändring i kombination med ett stort engagemang för samhällsfrågor. Särskilt jämlikhet och rättvisa. Men för mig personligen är det nog snarare en process, där jag nu äntligen kan förena att göra bra affärer med verklig nytta. Genom våra satsningar levererar vi både samhällsutveckling och avkastning. Vi kallar det välfärdskapital.

Ibland brukar jag tänka på en kvinna jag träffade i Maputo i Moçambique som var helt uträknad, men som fick ett helt nytt liv genom SOS Barnbyar där jag arbetade som generalsekreterare. Hon fick mat och bromsmediciner mot HIV så hon kunde överleva och ta hand om sina barn, men jobbet vi hjälpte henne med fick henne att också börja leva igen. Och när jag tänker på att det är det vi gör på Swedfund, dvs att vi genom våra investeringar skapar goda arbetstillfällen som bidrar till minskad fattigdom och ökat välstånd, så finns det inget som kan stoppa mig.

2. Du är en av två författare till Affärsaktivisten, vad exakt är en affärsaktivist?
En affärsaktivist är en person som inte ser en motsättning mellan hållbarhet och lönsamhet. Som förstår att det går att tjäna pengar på att hantera resurser varsamt och som säkerställer att sunda värderingar genomsyrar hela företaget. De bolagsledningar som inte förstår detta kommer falla en efter en och det ser vi ju hela tiden exempel på. Det kommer inte heller att gå att rekrytera personal till osunda bolag i framtiden. Det är ingen som kommer vilja jobba där. Affärsaktivisterna blir fler och fler.

3. Du skriver i boken att hållbarhet är företagandets stora chans att förvandla mossiga direktörer till hippa affärsaktivister. Vad har du fått för reaktioner på det?
Jag har fått fler inbjudningar att tala för såväl styrelser som ledningsgrupper om detta och ser det som ett gott tecken på att fler vill bli affärsaktivister. Den yngre generationen är affärsaktivister lite by default och många direktörer börjar också se att hållbarhet är en lönsamhetsfråga.

4. Om man googlar på dig får man bilden av att du rör dig fritt och obehindrat i både näringslivskretsar och kulturkretsar, var hör du mest hemma?
Jag definierar mig inte utifrån någon specifik krets. Jag trivs i sammanhang där människor brinner för något oavsett om det är bistånd, samhällsutveckling eller professionell affärsskicklighet. Att vara med olika typer av människor öppnar upp och berikar.

5. Ge oss dina bästa tips för en lyckad helg!
Familj, gott vin och löpning i en bra balans. Det ger energi och hjälper mig att ladda om.

Taggar: | |